"טיולים מאורגנים סיורים וימי כיף ברמת הגולן".
"סיורים מודרכים וטיולים ברמת הגולן".
סיור מודרך בעקבות אלי כהן בגולן-אפי נחמיאס 0522686908
סיורים מודרכים וטיולים בצפון ומרכז רמת הגולן בגוון טבע, מורשת קרב, ישובים , חקלאות תיירות ואטרקציות בגולן, סיורי טבע בנחלי הגולן ובשמורות הטבע בגולן.
סיורים מודרכים בברכת רם בגולן-
בני האדם תמיד הגיעו לכאן כי בתחתיתו ישנן מעיינות .זהו מקור מים סגור ללא פתחים. מפלס המים אינו עולה מעל גובה מסוים. כנראה שזהו הר געש שקרס ונתגלו בו שכבות גיר , יוסיפוס פלביוס מספר שבנו של הורדוס פיליפוס שמלך כאן ערך ניסוי מדעי ובדק לאן המים זורמים? במחקר הוא זרק למים שק של גבעולי צמחים יבשים וחיפש לראות היכן יצוצו. כיון שראה אותם בבניאס, הוא הסיק שהמים ממשיכים לבניאס. מעניין שרק לפני 20 שנה חזרו על הניסוי שלו בעזרת צביעה באיזוטופים רדיואקטיביים והסתבר שאכן המים ממשיכים למעיינות הבניאס.
יש יער אלונים עתיק עוד מתקופת העות'ומאנים. המקום הוכרז כיער לשימור. הצבא הסורי הסתתר בין העצים בחפירים ובבונקרים- קיבוץ אלרום הקיבוץ הכי גבוה בעולם. אולפני כתוביות לסרטים.
מקום ההנצחה לחטיבה 77= עוז בגימטריא- הקרב שנערך כאן בפיקודו של אביגדור קהלני.
סיפור הקרב בגולן בשנת 1973 ברמת הגולן – מנקודת נחיתות וחולשה של צה"ל עד למהפך והגעת צה"ל לתוך השטח הסורי כדי 20 ק"מ מדמשק חולקו בקרבות הללו רבים מעיטורי הגבורה. חטיבה 188 כונתה 'חטיבת הקו' , רוב הפיקוד נהרג ונפל ולכן לא היה מי שייקח פיקוד . כולם לחמו בשביל כולם דבר שהביא לפיזור הכוחות לאורך הגבול מחמת גדר וצפונה ולכן פה אירעו סיפורי גבורה אישיים. ואילו חטיבה 7 תפקדה ופעלה כחטיבה אחת שלמה.
סיור מודרך בעמק הבכא בגולן.
נמצא מול הכניסה לקיבוץ אלרום. זהו כינוי שניתן למקום הקרב לאחר המלחמה. השם מרמז על הקרב הקשה ועקוב מדם ובכי. אנדרטה להנצחת הנופלים בקרב מחטיבת 77= עוז והכוח שהחיילים הפגינו.(וגם הנצחת שמותיהם של חיילים שנפלו מאוחר יותר), ההגנה בשטח נעשתה הן ע"י הטמנת מוקשים והן ע"י בניית רמפות להסתרת הטנקים, במקום יש לוח מתכת ובו השיר שכתב קובי 'אחי גיבורי הגולן' המתאר את הקרב . במקום אנדרטה עשוייה מחלקי טנקים שונים.
כמו כן ישנה חורשת עצים ,כאשר ליד כל עץ רשום שם הנופל ותאריך לידתו, נסיעה לג'ובה הגדולה ביער אודם- ג'ובה מערבית = בור =גוב – הג'ובה הגדולה- ג'ובה היא תופעה המלווה את יער אודם. הג'ובה הקטנה בקוטר של 15 מטרים ואילו קוטר הגדולה מגיע ל 70 מטרים. המעניין הוא שאין לג'ובה ניקוז חיצוני- דרך היווצרותה של הג'ובה: כיון שהרמה לא הייתה בשליטת ישראל עד 1967 , ניתן לומר שהמחקרים התחילו רק משנה זו. בנוסף הרמה לא עניינה את הבריטים, הצרפתים או הסורים ולכן לא נחקרה. ידוע שלכאן הגיע הגיאולוג גוטליב שומאכר, אך לא ידע מה לחפש. כנ"ל גם פרופסור פלקסר ומזור שראו הכל שחור (בזלתי) ולא ראו שום דבר מעניין. הסטודנט שהיה דורון מור דווקא התעניין והתחיל לחקור , הוא זה שייסד את הגאולוגיה ברמה. הוא גילה הרבה תופעות מעניינות כמו סוגי בזלת שונים, קילוחי לבה ועוד.. כיום ישנו פארק וולקני שמרכזו בהר בנטל וסביבו נמצאים כל התופעות הגעשיות הקיימות בעולם- הג'ובה היא תופעה וולקנית , לא ידוע כיצד נוצרה יש חושבים כתוצאה מהתמוטטות וקריסה של חללים בסלעי הגיר והבזלת כמו הדולינות – הסבר אחר תבקע ויצרה חלל גדול במקום בו היו הגזים.
נסיעה לסלע הפלאומגנטיזם בצפון הגולן-
האתר נמצא בכביש 959 היוצא מצומת גונן בגולן בואכה צומת האמיר , משמאל לכביש. כתוצאה מירי אל מטרות ישראליות שקרו בעבר , הצבא הבין שיש כאן בעייה בתכנון ומדידת האזימות ולכן נאסרו מטחי אש הנעזרים באזימות.
ישנם סלעים בהם יש מינרלים מגנטיים כמו מגנטיט והמטיט שלא משתנים אלא אם הסלע מתחמם עד לנקודת קירי – שבה הוא מאבד את התכונות המגנטיות. טמפרטורות קירי של ברזל היא 770 מעלות צלזיוס. כנראה ובעקבות פגיעה של ברק בסלע בזמן ההתקשות שלו, המולקולות לא הספיקו להסתדר בחזרה ולכן הן התקשו בכיוון שגוי. לכן פה ישנם סלעים רבים בעלי סטייה מגנטית, ואם נקרב אליהם מגנט הוא יסטה מן הצפון המגנטי בסטייה של 20 עד 40 מעלות.
הר בנטל ברמת הגולן– מגיע לגובה של 1150 מטרים, מההר ישנה תצפית יפה וברורה לרמת הגולן. בנוסף ניתן לתאר מורשת קרב, גבולות, פוליטיקה. מכאן דמשק יותר קרובה מתל אביב.
קביעת הגבול= בשנת 1967 החרמון לא נכבש וכאשר רצו לסמן את הגבול הבינו שפספסו. הגבול נקבע בקו רכס חזקה להר חרמונית שכלל את בקעת קונטרה ושם אף הוקם בתחילה קיבוץ מרום גולן. היו בטוחים שהשקט ישרור באזור ולכן לא מיגנו ולא בנו מוצבים. בשנת 1973 הכל השתנה בעקבות פלישה סורית ומהפך של צה"ל שהגיע עד לעומק סוריה. בעקבות הסכמי השלום בין סוריה וישראל בתיווך אמריקאי, הסורים ביקשו 3 תנאים: א. צה"ל יחזור לקווי הגבול של שנת 1967.
ב. צה"ל יחזיר לסורים את קונטרה שנכבשה. ג. הסורים דרשו את הר אביטל והר בנטל. בתחילה גולדה מאיר הסכימה לתנאים אך בעקבות התנגדותו של המזכיר שלה שנסע איתה למקום. בהגיעה לכאן גולדה הבינה והחליטה לא לתת את ההרים. לפני שצה"ל יצא מקונטרה הוא הרס אותה לחלוטין. מאז לא נבנתה אלא במרחק של 3 ק"מ מהישוב הישן נבנתה קונטרה החדשה.
בגלל קונטרה ניתן לראות שהגבול איננו ישר כי שם יושב מחנה האו"ם וישנו מקום מעבר לפצועים, לכלות ועוד..
המקום בעבר היה שטח צבאי סגור והוא נפתח לקהל משנת 1987- נסיעה לקצרין בדרך הארוכה לדופן הר אביטל . בהר בעבר היה הבסיס הראשון של תנועת הפת"ח ובשנת 1964 התפלגו אירגונים אחרים שהתאחדו לאש"ף.
בסמוך נמצאת התחנה האחרונה של שביל אלי כהן , הדמות המפוסלת היא נדיה אשתו המביטה לכיוון סוריה ומצפה לבואו. השביל תוכנן ע"י גיל ברנר- על הר חזקה ישנה חווה עם 10 טורבינות רוח ליצירת חשמל כתוספת לחברת החשמל. (חשמל נקי וירוק). אורך כל זרוע 12-18 מטרים, הגובה 40-50 מטרים. כל עמוד עומד על משטח שמשקלו כ- 70 טון בטון. הטורבינות ממוחשבות ופונות לכיוון הרוח, וכאשר הרוח חזקה מדי הרוטור ננעל כד שלא יישבר.
בשנת 1887 עבדול חאמיד השני מאמץ את העם הצ'רקסי על גבולה הצפון מזרחי של הרמה ומקים 13 כפרים צ'רקסים, רק כפר אחד נשאר ושמו חושנייה. בעבר היה פה בסיס צבאי סורי, מסגד שכיום הוא נטוש. בסמוך לבית הקברות נתגלו שרידים מהתקופה הביזנטית. כיום בשטח סוריה- ברמה ישנן כ 103 אנדרטאות , רובן לזכר חללי מלחמת יום הכיפורים.
סיורים מודרכים בקצרין בגולן.
מפעל מי עדן, מחלבות רמת הגולן, בית בד, יקבים, מבשלת שיכר, מוזיאון עתיקות הגולן, פארק תלמודי, מכללת אוהלו בקצרין- תל סלווקייה- ע"ש סלבקוס. לידו מעיין שנקרא עיין סלווקייה. במקום תחנת שאיבה הישר למפעל הביקבוק של מי עדן.
מוזיאון העתיקות בקצרין בגולן- מוזיאון קטן ועשיר בממצאים מתקופות שונות. העיר קצרין הוקמה בשנת 1976 כמרכז הגולן. יש בה 9 אלפים תושבים. במרכז נמצאים גם הספרייה ואולם מופעים. המחקרים התחילו רק בשנת 1968. חלק מהממצאים הועברו למוזיאונים אחרים וחלק נשארו כאן.
גיאולוגיה גולנית.
ניתן לחלק את רמת הגולן לחבלים שונים:
בצפון הרי געש, בזלת העשוייה מפירוקלסטיים. מיושב ע"י היטורים. יש להם 2 ערי בירה. בירה מדינית – כלקין ובירה רוחנית – בעל בק שיש בה מקדשים בנווה אטי"ב. כאשר היטורים הגיעו לגולן העליון הם מגוירים על ידי יהודה אריסטובולוס.
במרכז= המזרחי – גולן עליון. מיושב בתקופה ההלניסטית ולכן בימי החשמונאים והעיר המרכזית הייתה גמלא.
במרכז= המערבי – גולן תחתון אין אבנים לבניית בתים ולכן לא התיישבו במקום.
בדרום= בזלת כיסוי שהיא טובה לחקלאות. יש התיישבות יהודית, עם הכיבוש הרומי , הם רואים שיש בדרום הרמה מקורות מים ואדמה טובה לחקלאות ומחליטים להתיישב כאן. כאשר היהודים רוצים לחזור לכאן לאחר מרד בר כוכבא הם רואים שהמקום נתפס ולכן הם מתיישבים בגולן התחתון המערבי.ו אכן רק שם נמצאו שרידים יהודיים. באיזור זה הוקמו כ- 30-40 ישובים יהודיים בהם נמצאו שרידי בית כנסת כמו מנורות, מחתות, שופרות. האוכלוסייה כאן הייתה יותר שמרנית ולכן לא היו פסיפסים.
לפי ההלכה – חל איסור לחקות סמלים כמו בבית המקדש ולכן המנורות בעלות 5, 9 קנים.
במוזיאון ניתן לראות תקופות שונות בהיסטוריה של רמת הגולן החל מהתקופה של האדם הקדמון, כאשר ההתישבות נמצאת בתפר שבין סלעי הבזלת לגיר. שם נמצא הצור. המשך בתקופה הכלכוליתית בה נמצאו מחסנים נמוכים (לא ידעו לבנות גגות ולכן מעל הקירות מתחו עורות), ובהם כלים כמו מכתש ועלי, כלי בית, קנקנים , פסל בזלתי אשר שימש כפולחן למנחות. הפסל מכונה " אליל הבית של הגולן מהתקופה הכלכוליתית". חלק מהפסלים עם קרניים (אל הצאן) וחלק עם אף גדול ללא קרניים (האל בעל) כי האף מסמל את החיים (נשמה באפו). תקופה זו מאופיינת במעבר מהאבן לנחושת , מעבר מחיי נוודות לחיי קבע, תחילת החקלאות ותהליך הביות. נמצאו כ 22 ישובים מתקופה זו כאשר המפורסם הוא המטמון במערת המטמון בעין גדי. ברמת הגולן נשמר רק כפר אחד הנמצא בשמורת גמלא.
לתקופת הברונזה מיוחס המקום הנקרא "רוג'ום אל הילי", ובעברית גילגל רפאים. זהו גל אבנים הבנוי מ 5 מעגלים קונצרטיים . המעגל מאפשר שיוויון ומרחק שווה מהמרכז. הקוטר הוא 150 מטרים , כ 40 אלף טון בזלת , הגובה 3 מטרים והעובי 6 מטרים. לכן ייחסו זאת לנפילים שחיו פה בעבר דוגמת עוג מלך הבשן. לפי חישוב שנעשה , היה צורך ב 100 עובדים שיעבדו במשך 6-8 שנים וכנראה והאוכלוסייה כאן הייתה יציבה וחזקה.
מטרת הגלגל הייתה אולי כמקום קבורה ראשוני, (לא נמצאו עצמות או חרסים. נמצאו תכשיטים – אולי של שודדי קברים), אולי מתחם הגנה. בצילומי אוויר נמצא שהיחס בין 3 המעגלים הוא יחס הזהב כלומר היחס והמרחק ביניהם הוא פי 1.6
באמצעות סונאר נתגלה חלל המובל בפרוזדור ובו התכשיטים. ישנם חוקרים החושבים שהאתר נבנה כיחידה אחת וישנם החושבים שיש כאן 2 תקופות ההיקף בברונזה הקדומה ואילו האבן המרכזית בברונזה המאוחרת. ישנם אף המקשרים את המבנה ללוח שנה כי הפתחים פונים לכיוון היום הארוך בשנה וליום השוויון.
בתקופה ההלניסטית מסופר שמתתיהו מבצר את גמלא בהיותה עיר גלילית, גם המלך אלכסנדר ינאי הכובש הגדול , במסגרת שמירת המצוות הוא רוצה לחדש את מצוות ערי המיקלט. היו 3 ערים בעבר הירדן המזרחי ו 3 במערבי. במערבי מוזכרות : חברון , שכם, וקדש. כיוון שקדש הייתה עיר פיניקית אלכסנדר החליף אותה בגמלא, ולכן גמלא נחשבה אז לעיר גלילית. גם יוספוס פלאביוס מתמנה לפקד על המרד בגליל כאשר גמלא היא עיר גלילית. מתקופה זו נתגלו מפתחות, מסמרים,אבני בליסטראות, חיצים.
בתקופה הביזנטית ישנה פריחה בגולן- נמצאו כותרת גולנית= עמוד עם 4 אוזניים כאשר בכל אוזן מופיע אחד מ4 המינים. בנוסף נתגלה שמו של רבי אלעזר הקפר שהיה תנא בן דורו של רבי יהודה הנשיא שהביא משל יפה מעולם הבנייה לגבי הגאווה:
אל תהא כמשקוף העליון שאין יד אדם יכולה ליגע בו, ולא כאסקופה העליון שמבלעת פרצופות ולא כאסקופה האמצעית שמנגפת הרגליים, אלא הווי כאסקופה התחתונה שהכל דשין בה; וסוף הבית כולו נסתר – והיא עומדת במקומה. (אבות דרבי נתן ,כ ) |
||
בשנת 1886 מגיע לכאן הארכיאולוג גוטליב שומכר ומוצא בישוב פיק עמוד מבית כנסת עם מנורה וכתובת 'אנה יהודה חזנה' כלומר- אני יהודה החזן. הוא שירטט וכתב בספרו. לאחר שנת 1967 חיפשו את העמוד אך לא מצאו. לאחר שנה גשומה הכתוב נמצא על אחד העמודים שהיה צבוע בלבן כי הצבע התקלף הודות לגשם. |
הכפר התלמוד בקצרין וסיור בקצרין-
בקצרין נמצאו שרידים לתקופת התלמוד ולכן כאן הוקם כפר המחייה את החיים בתקופת המשנה והתלמוד בצורה חוויתית. בחורבות הכפר נתגלו ארבע כתובות בארמית, רק אחת מהן שלמה: " רבי אבון משכבו בכבוד". הארכאולוג, דן אורמן, סבור שזו מצבה מקברו של האמורא רבי אבון שחי בסוף המאה ה-3 ובמחצית הראשונה של המאה ה-4. המיוחד בבית זה שהוא שוחזר למלוא גובהו. בדירה ניתן לחוות כיצד חיו בתקופה ההיא. המטבח עם התנור , הכלים המזווה , את המזון היו תולים לגובה מחשש המכרסמים. שורת חלונות כורזים לאיוורור הבית. בחיי המשפחה הילדים היו ישנים למטה ואילו להורים הייתה יחידה נפרדת= בעלייה. אליה היו עולים בסולם. סופר על רבי יהושע ואשתו שהזמינו ביום גשום אדם זר לביתם. האיש אכל, שתה ואף לן. את העלייה נתנו לאורח לישון ואילו הם ישנו למטה עם ילדיהם. לפתע נזכרה האישה כי השאירה את תכשיטיה על המיטה. מרוב דאגה וחשש הזיזו את הסולם. ואומנם האורח אשר חמד את התכשיטים רצה בלילה לברוח איתם, אך אויה, סולם לא היה והוא נפל. לקול הנפילה התעוררו בני הבית ותפסו את הגנב.
סיפור נוסף מסופר על המרישים שהיו הקורות לבניית הגג. אדם שגנב מרישים לבניית גגו ולא החזיר, חייב בתשלום קנס כי אם יקחו לו – ביתו יקרוס, שטח הבית כ 150 מ"ר למשפחה בת 6-7 נפשות. ע"פ החישוב יש לכל נפש כ 20 מ"ר שזה הרבה .זאת ללמדינו שהיהודים חיו ברמת חיים גבוהה- בתקופה הביזנטית הרמה אף עולה כי בחלק מהבתים מתגלים פסיפסים, בית כסא פרסקו.
יש הסבורים כי בתקופה הרומית –ביזנטית יש 3 רמות ישוב :
פוליס= הכרך, יצירה של העולם ההלניסטי, כל אדם שעובר נלקח למטרות עבודות ציבוריות לפי הצורך, מרחב כפרי-חקלאי הן כעיירה והן ככפר, ההבדל בין העיר לכפר הוא בנוכחותן של 10 עבודות נותנות שירותים המרמזות על האירגון הקהילתי של הישוב לדוגמה : בית כנסת, מקווה, רבי מלמד,קופת צדקה,בית מרחץ,שירותים,באותן שנים קצרין מתפקדת כעיר כי נוכחים בה השירותים הללו.
"בית עוזי" – בבית הכנסת נמצאה כתובת בארמית : "עוזי עבד הדן רבועה …תרין מנין". מדובר באדם שתרם סכום כסף (שני מנים) להקמת ה"ריבוע" חדר או אולם לסעודות או למסיבות.
זהו בית אחר ששוחזר חלקית במטרה להבין את שיטות הבנייה. פתחי הבתים לא פנו אחד לשני מפני צנעת הפרט.
בישוב נמצאו הרבה בתי בד (4-12) ללמדינו שרבים מהתושבים עסקו והתפרנסו מכך. ענף השמן היה כדאי ומבוקש מאוד בגלל שימושיו הרבים כמו : שמן למאור, סבון לגוף, שמן למזון, משיחת הגוף בשמן, שמן לרפואה, כלים מענפי הזית, זיתים למאכל. ענף הזית היה בדרום הרמה- מקצרין ודרומה. את השמן אנשי קצרין ייצאו לצפון ובעיקר למזרח. הישוב קצרין עולה במאה ה-4 לספירה בעקבות מרד בר כוכבא , הקמת בית הכנסת , אך במאה ה -8 האיזור ניטש בגלל השלטון החלש של בית עבאס ולא נחרב , זאת ניתן ללמוד ע"פ המימצאים. אנו למדים שסיבת הנטישה היא בעיקר בגלל שלטון חלש שאינו שומר על הדרכים . חולשת השלטון מאפשרת כניסה של שבטים פולשים הנכנסים ומשתלטים על הישובים ובכך מאלצים את האוכלוסייה לעזוב ולנטוש. בנוסף בשנת 749 לספירה אירעה רעידת אדמה שעודדה את הנטישה . האיזור היה נטוש עד למאה ה -19,אנשים לא רצו להגיע ולהתיישב באיזור כיוון שהאדמה איננה מתאימה לחקלאות. במאה ה- 19 חזרו לכאן צאצאי המשפחות שעזבו כמו הצ'צ'נים, הבדואים הצ'רקסים והאוכלוסייה התחילה להיות מגוונת וגדולה.
במקום ישנם שני מיצגים, למבוגרים –רבי מאיר והאחר, ואילו לנוער מומלץ תנורו של עכנאי. יש לתאם מראש ולבקש את שם הסרט שרוצים. ניתן גם לבקש פעילות בנושא השמן והיין, בית הכנסת בקצרין- המבנה בנוי בכיוון צפון-דרום, הכניסה הייתה מצפון ואילו בדרום היה ארון הקודש. מבנה בזיליקלי המחולק לסיטראות.
השם לא נשתמר ולכן לא ידוע כיצד נקרא בעבר. באומנסטיכון נרשמו שמות הישובים בסיומת Xיה, במקום בו נמצאו מנורות הסורים קראו למקום יהודייה. השם קצרין איננו עונה על הסיומת הזו ולכן יתכן והשם הוא עתיק יותר. ע"פ התלמוד ביתו של רבי אבון היה בישוב קיסרין ואולי קצרין. כאשר הוקמה העיר קצרין בשנת 1976 נשתמר שמה התלמודי – קצרין, ניר קינן מחלק את ההתיישבות ברמת הגולן בתקופת בית שני לשלושה איזורים והם: בצפון- ישוב נוכרי שבירתו פניאס. במרכז בין אפיק לדבורה (ג'ילבון)- ישוב יהודי שהבירה היא גמלא. ובדרום-ישוב הלניסטי נוכרי שהערים המרכזיות היו סוסיתא וגדר.
מושב אניעם בגולן-הוקם ע"י יהודי ברית המועצות בשנות השבעים, היוזמה התירותית הייתה להקים כפר אומנים עם מדרחוב ובתים פתוחים לתיירים, יש גלריות, מסעדות, אומנות …בסמוך נמצא מפל עייט או מפל השוטר. (סיור רגלי מעגלי כשעה), על כביש זה ישנה בזלת , המאפשרת מעבר ייחודי לטנקים.
סיורים מודרך וטיול בגמלא בגולן.
(הסיור אורך כשעה וחצי , נראה שכונה הלניסטית, מקוואות, בית כנסת, בית בד ופרצות בחומה).
בעבר הרחוק התרחשה נדידת הלוחות, שיצרו את הבקע ובזלת הכיסוי. ככל שמתקרבים מערבה אל הבקע , אוספים נחלי הגולן יותר מים ועוצמת הזרימה גוברת. הפרש הגבהים הדרמטי בין הגולן לבקע מעניק למים אנרגיית נפילה משמעותית המתבטאת בהתחתרות מואצת וביצירת קניונים עמוקים ומרשימים. בחלק מהנחלים נראה בחלקם התחתון של הקניונים סלעי משקע ימיים – גיר ומעל נמצאת הבזלת. קצב ההתחתרות דומה לכל הנחלים ולכן נוכל לראות "ציר של מפלים", אלה הם המקומות בהם הופכים המסילים הרדודים לקניונים ומפלים מרשימים. כיוון הציר הוא צפון- מזרח. לסיכום- מזרחית לערוץ- נפגוש מסיל ,ומערבה לערוץ נפגוש מפל. מפל הקרוב לכביש הוא מפל עייט.
בשמורה יש מספר מסלולים : 1. למפל גמלא הלוך וחזור . גובה המפל 53 מטרים ויש בו מים כל השנה.
- מסלול אחר מצומת דליות לאפיק הנחל ניתן לראות את מפלי דליות וגם שרידים של 22 הכפרים הכלכוליתיים.
- ירידה לעיר לחפירות הארכיאולוגיות (או בדרך הפרי-הסטורית הקדומה – כפי שעשו הרומאים, כדאי לצרף קטעי קריאה מספרו של יוסיפוס, או בדרך שפרצו החופרים מכביש הכניסה בשנים 76-78 .
המרד הגדול בגולן וטיטוס.
המרד הגדול בגולן כולל בתוכו 5 שלבים:
- בחודשים ניסן-אב 66 לספירה- הפרות חוק וסדר,ונסיונו של הנציב גאיוס פלורוס הדכא את המרידה.
- ט"ו באב שנת 66 לספירה- קסיוס גאלוס מוזעק לדכא את המרידה. הוא מגיע מעכו בחודש אלול. בעכו הוא כובש ושוחט את תושבע כבול, הורג גם בתושבי ציפורי שנלחמו נגדו, ממשיך לקיסריה וגם שם רוצח ללא רחמנות. היהודים מקיסריה בורחים לחירבת חמאם.
סיורים וטיולים לקבוצות ברמת הגולן עם אפי נחמיאס.
-
סיורים מודרכים בעקבות אלי כהן האיש שלנו בדמשק מאל חמה "ויד לשבעה" עד קונייטרה "ופסל האם" של נדיה.