אפי נחמיאס - 052-2686-908
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • YouTube
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
מאמרים אחרונים:
  • סיורים בשרון בכפר נטר ובית יהושע
  • "סיור בכפר הנוער הדסים"- אבן יהודה בשרון.
  • מאמרים של אביתר ליכטמן מורה דרך
  • "סיור בעקבות אברהם מויאל ביפו".
  • "סיור בעקבות הסדרה שעת נעילה" ברמת הגולן.
  • מאמרים ולימודי ארץ ישראלי אביתר ליכטמן מורה דרך.
  • סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
  • יצחק שדה מנהיג ומפקד
  • טיול וסיור בכרם התימנים בתל אביב
  • מאמרים תיירותיים מקצועיים של נפתלי חן
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
ראשי » Uncategorized » סיורים מודרכים במגידו,תל יזרעאל ועין יזרעאל-טיול בגלבוע

סיורים מודרכים במגידו,תל יזרעאל ועין יזרעאל-טיול בגלבוע

efiuser אוגוסט 17, 2016 12:29 pm אין תגובות

סיור מודרך בעמק יזרעאל , עמק חרוד והגלבוע

רכבת העמק בכפר יהושע
רכבת העמק בכפר יהושע

 

הגלבוע נושק לתבור, מבית אלפא ועד נהלל-בתמונות מימין לשמאל, עמק המעיינות,עמק חרוד ועמק יזרעאל כשברקע הר תבור וגבעת המורה, אירוסים במצפור ערן שמיר ז"ל בגלבוע

סיורים מודרכים במגידו ועמק יזרעאל,תל יזרעאל ועין יזרעאל וסיום במרומי הגלבוע.

תל מגידו: כלא מגידו- בסמוך אליו נמצא מבנה בגודל 10 מטר *5 מטרים ובו פסיפס וכתובות יוניות המתועדות למאה ה-3 לספירה כלומר קדם נצרותי . על הכתובת מופיע השם ישוע, קריסטוס המשיח. כנראה ופה היה אולם הכניסה העתיק ביותר בעולם שכדי לתחזק אותו ולפרסם אותו יש צורך בהעתקת הכלא למקום אחר ועדיין דבר זה לא נעשה.סיור בתל מגידו-

מגידו עיר מקראית בעלת מורשת עולמית המוכרת ע"י אונסק"ו- בכניסה נמצא המוזיאון של מגידו הממוקם במבנה אשר נבנה ע"י המשלחת האמריקאית שחפרה פה. (ניתן לבוא למוזיאון לפני –כמבוא ורקע או בסוף ההדרכה-כסיכום).

רקע כללי- מגידו נמצאת על דרך הים בין מצרים בדרום לבין המעצמות באיזור מסופוטמיה בצפון מזרח, ולאיזור הצפוני החיתי. כלומר מיקומה של מגידו הוא מאוד אסטרטגי וחשוב, היא בין המעצמות של העולם הקדום. הדרך קרויה במספר שמות כמו: דרך הים= דרך ארץ פלישתים=דרך ויה מאריס. צריך לזכור שדרך הים נפרדה מרצועת החוף באיזור אפק- אנטיפטרוס כי היו במקום ביצות שלא איפשרו מעבר. תחותמס ה 3 רצה להפתיע את אויבו ולכן בחר להגיע למגידו דווקא בדרך הקשה דרך מעבר ערונה (ואדי ערה). הוא לא הלך דרך ימא=יחם שמובילה בין עמקי דותן –ג’נין-תענך-מגידו וגם לא בחר בדרך הצפונית יותר-נחל תות-נחל יוקנעם-עמק יזרעאל-מגידו. אע"פ שדרכים אלו הומלצו לו ע"י מפקדי צבאו.

לדרכים הייתה חשיבות רבה הן בזמן מלחמה- שליטה על הדרך על החיילים והצבא, הבאת אספקה והן בזמן שלום למסחר ,חקלאות חיזוק הכלכלה, הישוב מגידו נמצא על תל ומסביבו ישנן הרבה מאוד קרקעות חקלאיות= עמק יזרעאל. וצריך להבין שבעבר רוב העבודה הייתה חקלאית בשדות המקיפים את התל-תל מגידו.

מעט ארכאולוגיה ליד עץ החרוב- מגידו נחפרה לראשונה ע"י הארכיאולוג מהמושבה הגרמנית בחיפה ושמו גוטליב שומכאר אשר תכנן גם את קו המסילה של רכבת העמק בשנים 1903-1905. נערכו פה חפירות גם מאוניברסיטת שיקאגו. בשנות ה-60 פרופסור יגאל ידין חופר פה ונקלע לויכוח עם יוחנן אהרוני. גם דוד אוסישקין וישראל פינקלשטיין חופרים פה. תל מגידו מכונה אם כל התילים, כי בתל נמצאו כ-30 שכבות מתקופות שונות, ועדיין ממשיכים לחפור כאן בכל שנתיים , תולדות מגידו– הישוב התחיל בתקופה הכלכוליתית. פה נמצא המרכז הפולחני הגדול ביותר בארץ מהתקופה הכנענית הקדומה. לעיתים מוזכרת בשם מגדו או מכאתאן.

מגידו מוזכרת בימי תחותמס ה-3 (מאה 15), בקרב שהתחולל למרגלות התל ,בו הביס הצבא המצרי את העמים שמרדו בו, צר על מגידו וכבש אותה. גם במכתבי אל עמראנה (המאה ה-14)נתגלו במצרים 6 מכתבים שנשלחו לפרעה אחנאתון ממלך מגידו בירידיה, בו הוא מדווח על מסים שהעלה לפרעה וקובל על שמלך שכם מתאנה לו. מגידו מוזכרת גם במקרא ברשימת הערים שכבש יהושוע , פרק י"ב 21 "מלך תענך אחד מלך מגידו אחד".. בנוסף מוזכרות תענך ומגידו בספר יהושוע פרק י"ז 11 ,ברשימת הערים הכנעניות ששבט מנשה לא הצליח להוריש. " ויהי למנשה ביששכר ובאשר בית שאן ובנותיה ויבלעם ובנותיה ואת יושבי דאר ובנותיה ויושבי עין דור ובנותיה ויושבי תענך ובנותיה ויושבי מגידו ובנותיה שלושת הנפת". כלומר מגידו היא עיר מדינה מרכזית ומסביבה בנותיה.

גם בשירת דבורה מוזכרות בסמיכות מגידו ותענך, בספר שופטים פרק ה 19 "באו מלכים נלחמו אנו נלחמו מלכי כנען בתענך על מי מגידו בצע כסף לא לקחו".

גם פרעה שישק במאה ה-10 לפנה"ס ,ערך מסע צבאי נרחב ומגידו מופיעה ברשימת כיבושיו החרותה על קיר מקדש קרקנך במצרים .עדות חשובה נוספת למסעו התגלתה בדמות שבר ממצבה שהעמיד בעיר וזו נתגלתה בתל.

יש החושבים ששלמה הקים פה עיר גדולה עם ארמונות הבנויים אבני גזית ויש המתעדים זאת למלכים מבית עומרי. אך עובדה היא ששלמה מתואר במקרא בספר מלכים א’ פרק ט’ 15 כמי שבנה את מגידו חצור וגזר "וזה דבר המס אשר העלה המלך שלמה לבנות את בית ה’ ואת ביתו ואת המילוא ואת חומת ירושלים ואת חצור ואת מגידו ואת גזר. שלמה חילק את ממלכתו ל 12 נציבים ,לא לפי האיזור הגיאוגרפי ועל כל איזור/נציב היה לספק את צרכי המלך וארמון המלך במשך חודש ימים בשנה.

הנציב שהיה במגידו נקרא- עוד מסופר בספר מלכים ב’ פרק ט’ 26-27 על מותו של אחזיה מלך יהודה ע"י יהוא מלך ישראל כעונש על חטאו של אביו אחאב שרצח וירש את כרם נבות היזרעאלי.

בשנת 732 לפנה"ס תפס תגלת פילאסר ה-3 , מלך אשור את העיר מידי מלכי ישראל והפכה לבירת פחווה אשורית שכללה את הגליל ואת עמקי הצפון-בשנת 609 לפנה"ס מגיע המלך יואשיהו מארץ יהודה ומנסה לבלום את הצבא המצרי בראשותו של פרעה נכו אך יואשיהו נופל בקרב. מלכים ב’ פרק כ"ג 29-30 " בימיו עלה פרעה נכו מלך מצרים על מלך אשור על נהר פרת וילך המלך יאשיהו לקראתו וימיתהו במגידו כראותו אותו".

חוות הרוח בגלבוע במעלה גלבוע
חוות הרוח בגלבוע במעלה גלבוע

23518829_948117902003811_7114740056753191147_n 23519121_948117912003810_8680159263565438932_n

בתקופה ההלניסטית העיר יורדת מהתל לכיוון דרום מערב וקרויה כפר עותנאי. מאוחר יותר הוצב בקרבת מקום הליגיון הרומי השישי הקרוי –פרטה כלומר ברזל. וליד המחנה של הליגיון הוקמה העיר הנקראת מקסימאנפוליס, או לגיו ואילו במשנה שמה כפר עותנאי. מאוחר יותר התגלה כפר ערבי בסמוך לצומת מגידו הנקרא לג’ון או לגיא (בדומה ללגיו).

מקובל כי מגידו היא "הר מגידון" (ארמגדון) המופיע בברית החדשה בספר חזון יוחנן ט"ז ט"ז, ו מתואר

כאן קרב אחרית הימים בין הכוחות הטובים לבין בני הרשע ולבסוף תבוא מלכות האל על הארץ. יתכן כי השראת החזון שאובה מנבואתו של הנביא זכריה המתאר את קרב אחרית הימים שיתרחש בבקעת מגידו. זכריה פרק י"ב 11 " ביום ההוא יגדל המספד בירושלים כמספד הדדרימון בבקעת מגידון".

במלחמת העולם הראשונה , בשנת 1918 נערך קרב נוסף במגידו בו הגנרל אדמונד אלנבי שניסה לכבוש את עמק יזרעאל מידי העותומנים ולכן השתמש בטכסיסו ובדרכו של תחותמס ה-3 דרך " מעבר ערונה ", הפתיע את החיילים הטורקיים, ובעקבות נצחונו בקרב זכה לתואר "לורד אלנבי ממגידו"- בשנת 1964 בקר פה האפיפיור יוחנן פאולוס שלא הכיר במדינת ישראל ולכן היה צורך בסלילת כבישים חדשים ואילו בשנת 2000 הגיע לכאן אפיפיור אחר אשר הכיר במדינת ישראל.

תל יזרעאל:

סיפורו של נבות היזרעאלי-אחאב ואיזבל מול נבות היושב על נחלת אבותיו ולא מוותר,התל ההיסטורי בתפקיד ממלכת ישראל, סידרת תצפיות על עמק יזרעאל וחרוד, הגליל התחתון והעליון, הגלעד והכרמל.

עין יזרעאל:העין אשר ביזרעאל, פינת חמד השופעת מים כל ימות השנה, אפשרות להליכה בניקבה ושכשוך בעין יזרעאל.

כתף שאול בגלבוע: סיפורי התנ"ך, האמירות הנוקבות, מלחמת שאול בפלישתים וסופו המר, כל זאת עם התנ"ך, משחק חי ונושם המתאר את האסטרטגיה ,הלחימה והמצב הרוחני כאילו זה עתה מתרחש.

הר ברקן:

אופציות למסלולי הליכה, נחל יצפור – קליל נעים ומשפחתי, "העמק הנעלם" יותר אתגרי ובעל קושי(במיוחד לקראת סיומו)

הכניסה לתל מגידו-מורשת עולמית,שער העיר למגידו בתקופה הכנענית התיכונה והאחרונה

תצפית לעבר הגלבוע ממגידו,אסם התבואה של מגידו, בימת הקרבת הבעל/קורבנות במגידו.

תצפית ממגידו להר תבור וגבעת המורה ועמק יזרעאל, איזור המקדשים במגידו ואורוות המלך שלמה/אחאב

עין יזרעאל הירקרק ופריחה גלילית..

סיור מודרך בעמק המעינות ובית שאן

* כוכב הירדן-המבצר הצלבני על חלקיו השונים, פסלי תומרקין ותצפיות נוף מהממות.

* בית שאן העתיקה- הגן הלאומי על חלקיו השונים בבית המרחץ, התיאטרון הרומי, הלטרינות, מקדש דיוניסוס, סילבנוס ופלאדיוס, הסיגמא, הנימפאונים, תל בית שאן והאמפיתאטרון.

* בית הכנסת של בית אלפא בקיבוץ חפציבה.

* הגן היפני* עין חרוד- הסחנה- נחל הקיבוצים- גשרי הקנטרה, נחל חרוד תחתון וגשר הבזלת.

*****************************************************************************************************

סיור מודרך בעקבות רכבת העמק בעמק יזרעאל.
סיור מודרך בעקבות רכבת העמק בעמק יזרעאל.
הרכבת של המהנדס הגרמני מייסנר.
הרכבת של המהנדס הגרמני מייסנר.
הדרכת דרך-נסיעה בכביש 65

כיצד יתכן שקיבוץ גן שמואל של השומר הארצי נקרא ע"ש הרב מוהליבר ?? עד המאה ה-19 יובאו אתרוגים מיוון , אך לאחר שהתייקרו מאוד הוחלט לייבא מארה"ב. אך לא ידעו אם הם כשרים שהיו "רגליהם כנגד רגלינו וראשם הפוכים".

בשנת 1891 הוקמה המושבה חדרה , נקלעה למצוקה כספית והרב מוהליבר מחליט להקים לידה חווה לגידול אתרוגים בהשקעת כספם של יהודי אירופה שיקבלו אחוזים. החווה נקראה 'גן שמואל'. הגידול אומנם לא הצליח אך החווה עברה למשפחת אהרונסון ולתנועה הציונית בתחילה שימשה כחווה לחלוצים ובהמשך חברי העלייה השלישית התעקשו להקים את הקיבוץ ששמר על שמו.

אנשים מהקיבוץ-בשנת 1954 יצאו  אורי אילן וחבריו לסוריה כדי לתחזק מתקני מודיעין. הם נתפסו ונשפטו למוות. אורי התאבד ועל גופו של אודי נמצאו פתקים ,ובאחד מהם נכתב  "לא בגדתי"-אדם נוסף מאותו הקיבוץ היה אודי אדיב , שבשנות הה-70 גוייס ע"י המודיעין הסורי ושיתף פעולה.

ואדי עארה

האיזור נקרא בטעות המשולש אם כי בפועל  הצורה היא – קשת . מאום אל פאחם (אם הפחמים כתוצאת מכריתת אלון התבור בעיקר), עד לכפר קאסם בדרום.

באום אל פאחם נמצא הפלג הצפוני והקיצוני של העדה האיסלמית. בתקופות של אינתיפאדה לא מומלץ לנסוע דרך ואדי ערה.

האיזור לא נכבש עד 1948 אלא הועבר לישראל במסגרת הסכמים עם ירדן בתנאי שלא ייבנו באיזור  יישובים חדשים. באזור יש כ- 120000 מוסלמים על 10000 יהודים.

הדרכת דרך- עמק יזרעאל-

העמק נמצא בין 2 עמקים טופוגרפיים שמפרידים בין הררי רכס כרמל וגלבוע לבין רכס עמקי הגליל התחתון.  פה גם עובר קו פרשת המים, ממזרח נמצא עמק חרוד שמתנקז לירדן. ממערב נמצא עמק הקישון שמתנקז ליה"ת.

העמק מוזכר בתנ"כ כעמק הנמצא סביב לעיר המקראית יזרעאל. השם יזרעאל השתמר בזכות הכפר הערבי  – זרעין.

העמק בתולדות הציונות מתחבר עם אנשי העלייה השלישית ונחשב כערש ההתיישבות השיתופית הכולל את  הקיבוץ הראשון- עין חרוד והמושב הראשון נהלל. (כפי שמופיע בשיר העמק  "מבית אלפא עד נהלל" ).

כיום הולכת ונבנית מסילת רכבת שתחבר בין חיפה-עפולה-בית שאן( גשר שייח' חוסיין), ותוביל סחורות מערב הסעודית ,דרך ירדן . רוב המימון הוא ע"י ערב הסעודית.

קיבוץ מרחביה- בסככה בכניסה לישוב.

מרחביה מוזכרת במקרא  בספר תהילים פרק קי"ח פסוק 5  " מִן-הַמֵּצַר, קָרָאתִי יָּהּ;    עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ."

מרחביה נמצאת על קו פרשת המים בין עמק הקישון לעין חרוד. על דרך ראשית שעברה מצפון לדרום וממזרח למערב. בצומת הדרכים היה הישוב שונם  (כיום סונם), שממנו באה אבישג , כפי שכתוב במלכים א' פרק א פסוקים  1-4

"וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיְכַסֻּהוּ, בַּבְּגָדִים, וְלֹא יִחַם, לוֹ.  ב וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲבָדָיו, יְבַקְשׁוּ לַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ נַעֲרָה בְתוּלָה, וְעָמְדָה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וּתְהִי-לוֹ סֹכֶנֶת; וְשָׁכְבָה בְחֵיקֶךָ, וְחַם לַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ.  ג וַיְבַקְשׁוּ נַעֲרָה יָפָה, בְּכֹל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל; וַיִּמְצְאוּ, אֶת-אֲבִישַׁג הַשּׁוּנַמִּית, וַיָּבִאוּ אֹתָהּ, לַמֶּלֶךְ.  ד וְהַנַּעֲרָה, יָפָה עַד-מְאֹד; וַתְּהִי לַמֶּלֶךְ סֹכֶנֶת וַתְּשָׁרְתֵהוּ, וְהַמֶּלֶךְ לֹא יְדָעָהּ."

יש המייחסים שאת הכתוב  בשיר השירים  פרק ז' פסוק 1 " שׁוּבִי שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית, שׁוּבִי שׁוּבִי וְנֶחֱזֶה-בָּךְ; מַה-תֶּחֱזוּ, בַּשּׁוּלַמִּית, כִּמְחֹלַת, הַמַּחֲנָיִם."  כתב שלמה המלך אל שונמית- בתקופת הצלבנים  הוקם מבצר בשם  'לה פב= la fev  ופירושו השעועית, הכפר הערבי נקרא- לה פולה. הגן הוקם על החפיר שלו.  בשנת 1779  הגיע נפוליאון , הוא השתלט על הגליל העליון והתחתון. נפוליאון הוטעה ע"י מורה הדרך שלו וגם בגלל אי הדיוק של מפותיו של  דה-קוטן ובטעות קורא להר התבור –הר החרמון. הקרב שהתחולל נגד המוסלמים נקרא קרב התבור.

בלונפלד מבקש מחנקין אדמות להקמת חווה והוקמו מושבה ובנוסף ניסיון של הקואופרציה. המושבה הוקמה ע"י יהודים פולניים ויהודים סקוטים ותוכננה ע"י ריכרד קאופמן . בנוסף לחווה הוקמה חצר שאת האבנים לבנית החומה לקחו מהמבצר הצלבני .  את החצר בנה אלכסנדר ברוולד שבנה גם את הטכניון בחיפה בסיגנון של מיזוג מזרח ומערב.

בארץ נבנו 3 חצרות כאלה במרחביה ,בדגניה ובכנרת, כאשר ההבדל ביניהן  הוא בדגנייה, החצר מחולקת לשניים חלק למגורים וחלק לבע"ח, במרכז החצר יש שובך יונים, במרחבייה, חצר אחת פתוחה ובמרכז נמצא מגדל מים שהפך לסמל בישוב הישראלי, בשנת 1913 הגיעה למרחביה  מסע הרבנים ונפגש  עם המתיישבים.

אישה נוספת שהגיעה לכאן היא גולדה מאיר ובעלה ממשוחררי הגדודים העבריים שרוצים להתקבל לקבוצה.  לבסוף הם התקבלו רק לאחר שגולדה מציעה להם את הפטיפון והתקליטים שברשותם.  לאחר שנפרדה מבעלה, גולדה חזרה  עם בנה והייתה שומרת הלילה על בית הילדים.

בעלייה השנייה קם הרעיון של התיישבות חקלאית שיתופית על אדמה לאומית או על אדמה פרטית. יש 4 אפשרויות לכך, 2 בעלייה 2 ו 2 בעלייה 3.

1. קבוצה קטנה ואינטימית שבאה לתת מענה למשפחה שאיננה  = הקבוצה-דגניה.

2. קואופרציה –אדמה לאומית ,משק משותף , כל אחד מקבל משכורת דיפרנציאלית , אין שיוויון=מרחביה היחידה.

3. קבוצה שהולכת וגדלה, יש מגוון מקצועות= קיבוץ – עין חרוד.

4. מושב עובדים, משק פרטני לכל משפחה , כל אחד עושה מה שרוצה =נהלל.

מבנה המוזיאון שימש בעבר הגורן שבו אספו ואיחסנו את הגרעינים.

טייסת  304 מבוואריה שבגרמניה השתכנה בישוב כשנה וחצי. הישוב סיפק את צרכיהם והם שילמו ביד נדיבה.

התיישבות יהודית במרחביה הייתה כבר משנת 1911 (הקואופרציה של פרנץ אופנהיימר על 3,000 דונם מאדמות הכפר פולה שנרכשו בשנת 1910). משנת 1918 עת התפרקה הקואופרציה כי  היה פה אי שיוויון כי המנהלים קיבלו פי 10 מאשר החלוצים  ולכן הקואופרציה לא הצליחה יתכן והקדימה את עצמה.

עד 1921 התחלפו במקום כמה קבוצות של מתיישבים. בשנת 1924 הוקם מושב העובדים מרחביה. בשנת 1929 הוקם בסמוך הקיבוץ, בידי קבוצת חברי השומר הצעיר מגליציה, שעלו לארץ ישראל אחרי מלחמת העולם הראשונה וישבו קודם בהכשרה בחיפה.

מה ההבדל בין גן לאומי לשמורת טבע? גן לאומי = טובת האדם במרכז ניתן לתאם ביקורים גם בערב.

שמורת טבע = הטבע במרכז, יש שעות ביקור נוקשות כדי לא לפגוע בחי ובצומח.

עין חרוד-

עין חרוד מוזכר במלחמת גדעון במדיינים. ספר שופטים פרק ה פותח במיקומו של גדעון " וַיַּשְׁכֵּם יְרֻבַּעַל הוּא גִדְעוֹן, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ, וַיַּחֲנוּ, עַל-עֵין חֲרֹד; וּמַחֲנֵה מִדְיָן הָיָה-לוֹ מִצָּפוֹן, מִגִּבְעַת הַמּוֹרֶה בָּעֵמֶק."

וממשיך,… "וַיּוֹרֶד אֶת-הָעָם, אֶל-הַמָּיִם; וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-גִּדְעוֹן, כֹּל אֲשֶׁר-יָלֹק בִּלְשׁוֹנוֹ מִן-הַמַּיִם כַּאֲשֶׁר יָלֹק הַכֶּלֶב תַּצִּיג אוֹתוֹ לְבָד, וְכֹל אֲשֶׁר-יִכְרַע עַל-בִּרְכָּיו, לִשְׁתּוֹת.  ו וַיְהִי, מִסְפַּר הַמְלַקְקִים בְּיָדָם אֶל-פִּיהֶם–שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, אִישׁ; וְכֹל יֶתֶר הָעָם, כָּרְעוּ עַל-בִּרְכֵיהֶם לִשְׁתּוֹת מָיִם.  {ס}  ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-גִּדְעוֹן, בִּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הַמְלַקְקִים אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם, וְנָתַתִּי אֶת-מִדְיָן, בְּיָדֶךָ; וְכָל-הָעָם–יֵלְכוּ, אִישׁ לִמְקֹמוֹ"

ע"פ המסורת הנוצרית  המקום מזוהה עם קרב דוד נגד גולית ולכן המקום נקרא – עין ג'לות (עין גולית), בשנת 1260 נערך קרב הניצחון של  הממלוכים ובראשם בייברס  על המונגולים-בתאריך 4/7/1887, נערך קרב קרני חיטין בניצחון המוסלמים ובראשם צאלח א-דין על הצלבנים.

בשנת 1910 נרכשות האדמות ע"י יהושוע חנקין ומוקמת המושבה, בתקופה העותומנית –  היו סולטנים חלשים שלא הצליחו לשלוט על הפריפריות ולכן השבטים הבדואים דחקו את התושבים מהכפרים החוצה. הסולטנים חוקקו את חוקי התנזימאת.

בתגובה להתנפלותם של השבטים הבדואים, מחליט הסולטן עבדול חמיד השני להביא לאיזור המדבר הסורי והמדבר הערבי את בני העם הדידג'ה = הצ'רקסים  ושם אותם כחומת מגן נגד השבטים הבדואים. לאחר גירוש הבדואים, הכפריים רוצים לחזור לאדמותיהם אך כיון שלא עיבדו את השטחים , השטחים עוברים לידי האימפריה ונמכרים במכירה פומבית. חלק מהאדמות נרכשות ע"י הסולטן – האדמות נקראות ג'יפתליק (בעמק בית שאן). חלק נרכש ע"י משפחות עשירות כמו משפ' סורסוק מלבנון. הכפריים הופכים לאריסים  המעבדים את האדמות לטובת בעליהם.

עם סיום מלה"ע ה1- בריטניה מצהירה על כוונותיה לבנות בית יהודי ולאפשר עליית יהודים, אך התנועה הציונית נמצאת במשבר כלכלי ואין מקורות מימון כי אירופה לאחר מלחמה, רוסיה לאחר מהפיכה , ווייצמן מסתכסך עם יהדות ארה"ב ולכן התנועה הציונית מחליטה להשקיע באיזור גיאוגרפי אחד שמבוסס על אדמה לאומית להתיישבות חקלאית שיתופית אדמות העמק חולקו ל 4 גושים : גוש מרכז העמק=מרחביה ,שונם, תל עדשים.

גוש נוריס = למרגלות הגלבוע. גוש במערב, מהלול = נהלל. וגוש יגור במערב, איך תופסים בעלות על הקרקע??

רוב בני העלייה השלישית היו צעירים , ללא ניסיון מקצועי וללא כסף. הם התארגנו בקבוצות כדי לחיות יחד ורצו להעביר את הרעיון הסוציאליסטי ולייצור חברה חדשה. המנדט הבריטי מאפשר לחלוצים לעבוד בעבודות יזומות כמו סלילת כבישים ולכן הם מתאגדים בקבוצות לפי ארץ המוצא או לפי רעיון משותף . המושגים של הקבוצה כוללים מושגי מלחמה כמו גדודים ופלוגות. פלוגה אחת פרשה מהגדוד והופכת  בעקבות השיתופיות לקיבוץ. (פלוגה אחרת נשארה בגדוד והקימו את תל יוסף).

לאחר הקמת נהלל (בנוי בצורת מעגל אך יש קושי בהרחבתו), הוקם הישוב כפר יחזקאל (שהוקם בצורת משושה כדי להתגבר על הקושי ולאפשר התרחבות הישוב). בסמוך למרחביה הוקם הישוב גבע  שהוקם באופן עצמאי וללא תמיכת התנועה הציונית.(כנראה ובזמן סלילת הכביש צמח-טבריה מצאו מטמון של מטבעות זהב ולכן לא נזקקו לעזרה). בשנת 1944 לחנוכת מיגרש כדורסל התארגנה מקהלה בשם הגבעתרון שמוכרת עד היום.

סיורים מודרכים וטיולים בגלבוע ובקעת בית שאן-עמק המעיינות

 

 10:30 סיור במרכז המבקרים החדש לאנרגיה נקיה, בגלבוע– המרכז נפתח בימים אלו, נמצא ליד חוות טורבינות חדשה בגלבוע וסמוך למתקן "אגירה שאובה" שנמצא ברום הגלבוע, ובעמק המעיינות.  נתחיל  בתצפית ייחודית על עמק בית שאן והגלבוע, נשמע את סיפורם של שאול ויהונתן, וסיפורה של  ההתיישבות בעמק ועל ציונות אקולוגית.  נסביר על הצורך לייצר אנרגיות ממקורות מתחדשים. נבקר במרכז המבקרים החדש במקום ונשחק במשחק אינטראקטיבי ללימוד עקרונות בניית טורבינה והפעלתה. נצפה בסרט על כוחה של הרוח, ונצא לסיור רגלי של 700 מטר בשביל הטורבינות, בו נכיר מקרוב את הטורבינות ואת תחנת הכוח החדשה באגירה שאובה.

12:00 ביקור בכפר רופין – חורף חמים עם הציפורים – נבקר במרכז מבקרים המשלב מפגש מרתק עם הציפורים החורפות: הדרכה מרתקת, סרט החושף את עולם הנדידה, סיור מודרך ותצפיות מרהיבות. נמשיך לסיור רכוב לצפות באלפי הציפורים, בין בריכות הדגים, בנוף עוצר הנשימה של הגלעד והירדן. הסיור נוגע בחיי העמק ונופי הטבע והאדם: על הדגים והציפורים – מי עוזר ומי מזיק.  תצפית מזרחה ממוצב צה"ל –  לגאון הירדן, גבול השלום. סיפורי המקום   – על האנשים  ששינו את נופי העמק. סיור כשעתיים

14:00 ארוחת צהריים בקיבוץ טירת צבי (כשר)

**        הר ברקן – סיור רגלי מלווה בפריחה מרהיבה , ונקיים תצפית על העמק והכפרים גלבון ופקוע   ונשמע על        הקמת ההתיישבות היהודית לצד הכפרים

**        תצפית מתל יזרעאל – המקום היווה מקום אסטרטגי חשוב לאורך הדורות עוד לפני התצפית, נראה את     האנדרטה המרשימה לחללי קרבות האזור בתש"ח, ולבני ההכשרה שהקימה את קיבוץ יזרעאל הסמוך.      בתצפית הסמוכה לאנדרטה, ניתן לראות חלקים גדולים של רכס הגלבוע (בפרט הר גיבורים, הר שאול    וביניהם מבצבץ הר ברקן), גבעת המורה, עמק חרוד ורמות יששכר. לצד השביל הוצבו שלטים עם פסוקי תנ"ך נבחרים הקשורים ליזרעאל ולסביבתה. לפי המקרא שכן כאן אחד מארמונותיו של אחאב מלך ישראל.

*************************************************************************************************

 

 

מדריך טיולים בגלבוע מדריך טיולים במגידו סיור בתל יזרעאל סיורים בגלבוע סיורים במגידו סיורים בעמק המעיינות

|להציג את כל הפוסטים של efiuser


« פוסט קודם
פוסט הבא »

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/efitousrs/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
"סיורים בתל אביב"
המלצות
מאמרים ולימודי ארץ ישראלי אביתר ליכטמן מורה דרך.
כתבות ומאמרים
סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
אטרקציות ואתרים
יצחק שדה מנהיג ומפקד
Uncategorized
פרסומת
תנו לנו לייק
צרו קשר עוד היום
אודות אפי נחמיאס
אפי נחמיאס חי ונושם תיירות קרוב לשלושה עשורים. מחובר אקלקטית לרזי התיירות מתוך השטח ולא רק המשרד-בהדרכות כל סוגי הקבוצות, קידום ושיווק אתרי תיירות, ליווי והקמת אתרי תיירות, ביצוע מאות פרזנטציות של אתרים לסוכנים מפיקים ומחליטנים בעולם התיירות. אפי נחמיאס מחבר בין קצוות אנשי התיירות וגורם לחיבורים מבורכים והתקדמות בעולם הקבוצות.
חדש באתר
מורה דרך ומדריך טיולים בירושלים החדשה והעתיקה.

מורה דרך ומדריך טיולים בירושלים החדשה והעתיקה.

מאמרים של מדריכי טיולים וסיורים לקבוצות.

מאמרים של מדריכי טיולים וסיורים לקבוצות.

יצירת קשר

אפי נחמיאס - ייעוץ ושיווק פרוייקטים תיירותיים

פקס - 09-8941055
נייד אפי - 052-2686908

שלח לנו מייל
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס