אפי נחמיאס - 052-2686-908
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • YouTube
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
מאמרים אחרונים:
  • "סיור בעקבות אברהם מויאל ביפו".
  • "סיור בעקבות הסדרה שעת נעילה" ברמת הגולן.
  • מאמרים ולימודי ארץ ישראלי אביתר ליכטמן מורה דרך.
  • סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
  • יצחק שדה מנהיג ומפקד
  • טיול וסיור בכרם התימנים בתל אביב
  • מאמרים תיירותיים מקצועיים של נפתלי חן
  • סיור טיול וגיבוש בוואדי ניסנאס בעיר חיפה
  • נעמי שמר וקבוצת כנרת וסיפור ליל הגשרים
  • הקמת צה"ל ודוד בן גוריון(יצחק שדה)
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
ראשי » Uncategorized » בר מצווה בירושלים-סיורים מודרכים לטיולי בר מצווה

בר מצווה בירושלים-סיורים מודרכים לטיולי בר מצווה

efiuser אוגוסט 18, 2016 9:48 am אין תגובות

בתרועות ובשופרות,בתופים ומצילתיים-בר מצווה בכותל המערבי וירושלים.

סיורי בר מצווה בכותל בירושלים וברחבי העיר ירושלים.

גגות העיר העתיקה בירושלים
גגות העיר העתיקה בירושלים

 

הכותל המערבי ירושלים
הכותל המערבי ירושלים

התאמת אופי "בר המצווה" לחוגגים, בנושא הסיור- איזור הרובע היהודי, עיר דוד, מוזיאון דווידסון או שכונות ירושלים. ארוחות במסעדות ירושלמיות כשרות.

"מגדל דוד " בלילה
"מגדל דוד " בלילה

"סיור בר מצווה"– מותאם לאופי הקבוצה, מבוגרים וצעירים, בין טקס הבר מצווה והכותל למסעדה, רשימה מכובדת של סיורי בר מצווה,תוך התאמה לקבוצה ולחוגגי הבר מצווה.

סיור בר מצווה עם תוכן לבר מצווה , מעבר לתכני ירושלים החשובים והקדושים לעם היהודי.

טקס בר מצווה בכותל ע"י עמותת הכותל, ניתן לעזור בתיאום קורא בתורה וספר תורה.

טיול בר מצווה-סיורים מודרכים בירושלים עם מדריך טיולים המסייר מאות ימי הדרכה בעיר.

בת מצווה בכותל ובירושלים-בת מצווה, עת חשוב בהגעה לגיל 12 ,הגיע זמן לבגרות, טקס סיור טיול וסיורים מודרכים בירושלים מותאמים לבר/ת המצווה.

בר מצווה בכותל המערבי– חוויה אישית  מרגשת ומשפחתית שלא תשכח לדורי דורות.

סיור יוסי בנאי בנחלאות ושוק מחנה יהודה בירושלים
סיור יוסי בנאי בנחלאות ושוק מחנה יהודה בירושלים

סיור בר מצווה מודרך בכותל/טיול בר מצווה מודרך ברובע היהודי/סיור במצווה מלווה בתצפיות ואתרים נבחרים בירושלים/ארוחו ומסעדות לבר מצווה בירושלים

בית החולים האיטלקי בירושלים
בית החולים האיטלקי בירושלים
בית פרומקין ברחבייה
בית פרומקין ברחבייה

*********************************************************************************************
הביקור ההיסטורי של הרצל בממילא-בירושלים.

בית שטרן והיום סטימצקי ומסעדת הרצל המקסימה,משפחת שטרן הזמינה את הרצל ללון בביתה לאחר שהמלון בו שהה כנראה לא נתאים לו-ממילא, ממילא מקום שכונה של מעבר מהעיר העתיקה לשכונות שמחוץ לחומות.

"ממילא"-מרכז חנויות ומסחר עוד לפני הקמת המדינה ולאחריה, ממילא-סיפור שריפת מרכז החנויות לאחר כ"ט בנובמבר, אדריכלות וסיגנונות בניה בממילא, תצפית מרהיבה מרחבת שער יפו וממילא על מרכז העיר,והעיר העתיקה ובכלל.

"מחנה ישראל"-השכונה השנייה מחוץ לחומות,הרדב"ש ותלמידיו שעלו ממרוקו לעיר העתיקה ומשם יצאו להקמת השכונה.

בנחלת שבעה-סיפורה של השכונה השלישית מחוץ לחומות,בעקבות אישים ודמויות,בית כנסת מרכז, ובעיקר שכונות חצר.

*********************************************************************************
סיור טעימות קולינרי בשוק "מחנהיודה" בליווי הסבר מקומים, פיקנטריות וכמובן סיפורו של שוק ולירו, שוק הלוואה וחיסכון, מה שידוע כשוק "מחנהיודה" ניתן לשלב סיור חוויתי בשכונות נחלאות- רצף שכונות החצר ובן הווי ירושלמי חמים ואמיתי.

סיפורי אהבה ירושלמיים
"רומיאו ויוליה" של שכונת עין כרם, אהבה פורצת גבולות בין יהודיה לערבי .

נביאים ואוהבים- פיקנטריות באיזור רחוב הנביאים ומשעוליו.
סיפור אהבתו של איתמר בן אב"י ללאה אבו שדיד המרוקאית.
למה טוב להיות עורך עיתון בירושלים – אהבתו של ד"ר אברהם טיכה לאנה טיכה.
המלך שלמה ומלכת שבא (בין אתיופיה וירושלים..)
הצייר הלמן האנט ואהבתו הגדולה,
המשוררת רחל בירושלים…אהבתו של עורך דין נוצרי עתיר ממון לאישה חרדית צעירה ממנו ב 30 שנה…

בבית סרגיי המפואר אהבותיו של רספוטין יועצו של הצאר הרוסי...

גנים ובורגנים ברחביה וארמונות והיכלות בטלבייה.
בנין המוסדות הלאומים-ממשלת המדינה שבדרך, הגימנסיה העברית , ביתו של יצחק בן צבי (וחיים ולירו-הבעל הבית הקודם)
בית דב יוסף- מושל ירושלים, שר האספקה והקיצוב ושר המשפטים, מרכז הכשרת החלוצים החקלאיים של רחל ינאית, בית אוסישקין- מראשי ההסתדרות הציונית וממייסדי הסתדרות המורים, בית ילין- הבית הראשון על אדמות ג’נזריה, בנק לאומי והבאוהאוס בירושלים,"הטחנה" של רחביה, "בית חבצלת", "בית לאה", טננבאום.
טלבייה- וילת קונסטנטין סלאמה, בית מונטסרה- המוסד לחקר התנ"ך של מנזר מונטסרה הספרדי, בית טאנוס- ארמון בסיגנון הרנסאנס, וילת שרובר, וילה הרון אל רשיד- אלף לילה ולילה בירושלים, בית חולים האנסן- בי"ח למצורעים, בית הדירות המפואר של סלמה- איש רב פעלים מול השלטון הבריטי.

הקו העירוני-הגבול הממשי בין ירושלים המזרחית למערבית (48-67) , גבול לא אנושי מטרים ספורים מבית לבית ואף פחות.
מוסררה, המתחם הצרפתי, ממילא, ימין משה, רמת רחל, מנזר מר אליאס, ארמון הנציב וסיורים רכובים ותצפיות.

מהר טוב(ערטוף) למוצא…ובדרך אל העיר- בעקבות חטיבת הראל, מבצע יבוסי ומבצע הראל ,הראל במבצע נחשון, קרית ענבים,מעלה החמישה ,הר אדר בגבעת הרדאר, שמורת המסרק ודרך בורמה (לבעלי יכולת הליכה)

ירושלים-פורצי החומות או היציאה מן החומות.
משכנות שאננים-השכונה הראשונה מחוץ לחומות וימין משה-אצולת הממון בשכונת הספר.
שכונת מחנה ישראל-השכונה השניה מחוץ לחומות-שכונה של יוצאי המגר’אב (יהודי צפון אפריקה).
נחלת שבעה- שבעה חלוצים ושבעה בתים ראשונים בין רחוב יפו לבית העלמין המוסלמי.
שכונת בית דוד- מיני שכונה שקמה והסתגרה בחומותיה הצרות, ומתחם מאה שערים-השכונה החמישית מחוץ לחומות ירושלים העתיקה  שהחלה עם גנים וירק, בתים רחבי ידיים וכיום המקום צר מלהכיל את אנשי השכונה.

.המעצמות תוקעות יתד מחוץ לחומה בירושלים

אכסניית ומנזר נוטרדאם-המתחם הצרפתי,מחוץ לחומות, בית החולים הצרפתי-סנט לואי , אמנות ואבירות צרפתית.

הקונסוליה הרוסית ואכסנית הנשים, בית החולים הרוסי-"פרוסקיה בולניצא"-ביה"ח הראשון מחוץ לחומות.
"הדוחובניה"-מבנה תיאולוגי (היום בית משפט השלום) וכנסיית השילוש הקדוש הרוסית.

אכסניית סרגיי-"מחלקה ראשונה" של בתי המלון של סוף המאה ה 19.
בית מחניים-מהמבנים המיוחדים בירושלים,ארמון רב מידות ומשפחות אצולה.
בית החולים האיטלקי-"הזאבה הקפיטולינית בבנין של ברלוצ’י"

סיורים רומנטיקנים וחולמים ברחוב הנביאים וחרדים.

הקונסוליה האתיופית-בית החלומות של המלכה.
בית הפרובסט-אבק מלכות בירושלים.
בית חולים רוטשילד.
הכנסיה האתיופית-גור אריה יהודה בהר גן עדן.
בית תבור-קונרד שיק ופעלו בירושלים-מיסיונר וארכיטקט בית הלמון האנט-צייר רופאה ומשוררת.
בית חולים ביקור חולים,בית החולים האנגלי ובית החולים הגרמני לשעבר.
נשלב את העולם החרדי-שכונת זכרון משה,בי"ס למל,מאה שערים{החלק המערבי}.
שכונת הבוכרים-שכונת פאר שירדה מפארה-
"הארמון",בית דוידוף,חצר משהיוף,בית חאג’י יחזקאל,חצר מוסאיוף,

שכונות ונחלאות-או מעין כרם לנחלאות

כנסיות אהבות והיציאה מהחומות בעין כרם ונחלאות
פעמונים ועיר גנים-בעין כרם

כנסיית יוחנן המטביל,מנזר אחיות ציון,סיפור אהבתם של ג’עבר ואלגרה,מעיין מירים,כנסיית הביקור ותצפית על פאתי ירושלים הדרומיים.סמטאות וסגנונות בניה ,בקיצור קצת אירופה בישראל.
נחלאות-בין ציורי הקיר של רחוב בצלאל {80 אתרים מסביב לעולם} וציור –השוק באגריפס.
נחלאות הם רצף של שכונות קטנות,,,
משכנות ישראל-בית הכנסת,בית כנסת התימני שלום שבזי{ ביכ"נ הגורל,ביתו של ר’ אריה לוין.
מזכרת משה-החצר והשכונה האשכנזית הראשונה,,,,
אוהל משה-השכונה של מושוניקו מהבוסן הספרדי/סיפור מש’ בנאי המרתק/משפחת יוסף נבון/ יצחק הלוי(המשורר והמלחין ועוד)
שכונת בתי ברויידא-חצר הקדש ועזרה לתלמידי חכמים.(העולם החרדי בתוך אי קטן)
נחלת ציון-בית כנסת עדס
ו

 סיורי איכות בעיר העתיקה בירושלים.
שער יפו-סיפורו של סולימאן המפואר ובאב אל חאליל או שער יפו…
קברות התורכים וסיפורו של סינאן המפואר..מלון ניו אימפריאל המלון המפואר של ירושלים בין החומות…השוק-רחוס דוד
המוריסטאן-סיפורו של שור יווני אורתודוקסי[הטאפוס}
כנסיית הקבר הכל הסתיים פה או שמא התחיל…ישו הנוצרי, כנסית הגואל הלוטרנית, הוויאה דולורוזה, שוק הקצבים, ההוספיס האוסטרי, תצפית גגות בלב ארבעת הרובעים-המוסלמי/יהודי נוצרי וארמני- "הדורמיציון" בהר ציון

קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה של ישו[הקנאקולום}, "הדורמיציון" בהר ציון- איזור השער החדש וטרה סנטה.

סיור בר מצווה מודרך בכותך/טיול מודרך בר מצווה מודרך ברובע היהודי/סיור במצווה מלווה בתצפיות ואתרים נבחרים בירושלים/ארוחות ומסעדות לבר מצווה בירושלים

בית הסוהר הבריטי בירושלים ולשעבר אכסניית הנשים הרוסיות.
בית הסוהר הבריטי בירושלים ולשעבר אכסניית הנשים הרוסיות.
כנסיית הקבר ברובע הנוצרי
כנסיית הקבר ברובע הנוצרי

**************************************************************************************************************************

31/10/17  הבריטים כובשים את באר שבע ע"י הכוח של אנז"ק.

7/11/17    עזה נכבשה.

לאחר מכן נערך קרב קשה בנבי סמואל, בדרך לכיבוש ירושלים.   בקרב זה היו  כ- 500 הרוגים . (בהר הצופים יש בית קברות צבאי בריטי ). לאחר מכן הבריטים המשיכו לכבוש את עין כרם וליפתא.

המנהיג הערבי היה חוסיין אל חוסיני  אשר נכנע לכוחות הבריטיים. המטרה הייתה לכבוש את ירושלים עד חג המולד ואכן כך היה.

בכיכר אלנבי נערך הטקס של קבלת מסמך הכניעה  העותומני והעברת השליטה לבריטים. אך כיון שאלנבי לא נכח ,ערכו את הטקס פעם שנייה. ובפעם הזו  אלנבי נכנס דרך שער יפו על סוסו הלבן. בהגיעו לעיר הוא ירד מסוסו מפאת קדושת העיר. והכניסה שלו הייתה רשמית ונתנה אווירה והרגשה של שחרור העיר מהמוסלמים כמו החזרה של הצלבנים לירושלים.

המלחמה נמשכה עוד 9 חודשים  , כאשר הבריטים הגיעו לקו העוג'ות, קרב מגידו שהכריע ושיחרר את ירושלים  סופית.

הבריטים הקימו אנדרטה לנופלים בקרב על  ירושלים. המקום נבחר במקום בו נערכו הטקסים. באנדרטה ניתן לראות דמויות של צלבנים כאשר בגג האנדרטה נמצא צלב שוכב. האנגלים ברובם חזרו לאנגלייה ובמקומם הגיע צבא הודי. משאת נפשם של הבריטים הייתה ירושלים , לכן הם אף העלו אותה על ראש שמחתם . כאשר הגיע אלנבי לעיר הוא כבר הכיר אותה כי קרא עליה רבות. (באוכפו היה ספר גאוגרפיה של א"י). הבריטים גרמו להרבה שינויים בא"י :  סימון הגבולות, שליטה על מקורות המים, הקמת מערכת המשפט, רישום קרקעות, קביעת  מטבע מיוחד לירה א"י , הכרה  ב3 השפות המדוברות בארץ, הקמת  תשתיות לרכבת, כבישים, דואר, טלפון, טלגרף, נמל, שדות תעופה  ותחנות משטרה.

גם בישוב היהודי  ובעיקר בירושלים היה שינוי דמוגרפי . בשנת 1917 היו כ-400  אלף יהודים, ובשנת 1948 המספר הגיע ל 700 אלף, הציונות חששה מירושלים כי שם התיישבו בעיקר הישוב הישן ובעקבות פעולתם של הבריטים , גם היהודים החלו לעשות מעשה. המעשה היה הקמת האוניברסיטה העברית בהר הצופים . טקס החנוכה היה 1/4/25.

דיין אמר : "מה אני צריך את הוותיקן הזה על הראש?"

את ד'ר וייצמן  שאלו  " מה הקשר בין קבר ישו למבנה החילוני כמו האוניברסיטה?"

לאורך ההיסטוריה הבריטים תמיד תמכו ודגלו שירושלים תהיה עיר בינלאומית.ולכן גם כיום בריטניה והעולם עדיין לא רואים את ירושלים כבירת ישראל אלא כעיר בינלאומית. (רוב השגרירויות נמצאות בתל אביב).

הישוב היהודי התייחס לבריטים בשני אופנים. בראשית התקופה- הבריטים נתפסו כחבלי המשיח, המושיעים הגדולים שבונים, מפתחים, משמרים ומקימים תשתיות למדינה שבדרך.

בהמשך – התקיימה מלחמה בבריטים ע"י המחתרות והישוב היהודי.

הכנסייה הסקוטית –על הר הצופים, בצמוד לקברים מבית 1 , בכתף בן הינום.

בחצר הכנסייה נמצאים הקברים של  2 הכלבים  : ברוס וראב.

את המבנה תכנן האדריכל קליפורד הולידיי  יחד עם עמיתיו הירושלמים : זולטן הרמט  ודן בן דור . בשילוב של מסורת בנייה בריטית יחד עם מסורת בנייה מזרחית. הכנסייה נחשבת כמרשימה שהצליחה להגשים את השילוב.

כנסיית  "סנט אנדרוז" הוקמה בשנים 1927-1930. ע"י הפלג הסקוטי של הכנסייה האנגלקנית לזכר החיילים הסקוטים שנפלו במערכה על א"י וירושלים במלחמת העולם ה 1.  את אבן הפינה הניח הגנרל  אלנבי.

המבנה בנוי מכיפה או חצי כיפה האופייניים לעיר, ,המבנה בצורת מתומן, בגג ישנה לוטרנה =מגדלור שתפקידו להחדיר אור פנימה.  החלונות העגולים והקמורים משובצים בזכוכית צבעונית ובדגמים גיאומטריים האופיניים לסגנון האר-דקו.

על הרצפה  למרגלות המזבח ישנה טבלת נחושת המזכירה את רוברט ברוס מלך סקוטלנד במאה ה 14 שמשאלתו  הייתה להעביר  את ליבו לירושלים. אך השליח ביש המזל נהרג בדרכו בספרד והלב הוחזר לסקוטלנד. כבר אז  אנו רואים את החשיבות , הרצון והאהבה שיש לירושלים . (בולדווין קבור בכנסיית הקבר ,ברובע הארמני נקבר סנט ג'ימס וגופו ע"פ המסורת הועבר לסנטייגו בספרד.)

הנציב הראשון: הרברט סמואל  1920-1925.

היה היהודי היחיד מביניהם.  בתקופת מלחמת העולם הראשונה סייע רבות להשגת הצהרת בלפור . התקבל בארץ על-ידי היישוב היהודי בהתלהבות. הוא נחשב ל"מושל היהודי הראשון של ארץ-ישראל לאחר אלפיים שנה". בימיו הראשונים בארץ בא בשבת נחמו, ברגל, ממשכן הנציב באוגוסטה-ויקטוריה שעל הר הזיתים לבית הכנסת "החורבה", ועלה לתורה ל"מפטיר" של "נחמו נחמו עמי", הפרק מישעיהו הנקרא לאחר אבל תשעה באב, והנוכחים בבית הכנסת לא הסתירו את התרגשותם ורבים מהם הזילו דמעות שמחה.  בתחילת שלטונו הוא איפשר עליה יהודית גדולה, מאוחר יותר תמך בהגבלתה, בשל ההתנגדות הערבית. הוא גם מינה את חג' אמין אל-חוסייני הלאומני למופתי של ירושלים, מנהיג של ערביי ארץ-ישראל, וחשב שבכך יוכל למתנו. אולם יש לציין, כי הוא סייע ליישוב היהודי להתגבר על האבטלה הקשה שפקדה את חלוצי העליה השלישית, עבודות יזומות כמו   סלילת-הכבישים.

 

הנציב השני: פילדמרשל לורד פלומר. 1925-1929

היה איש צבא מבריק. נחשב לאחד הנציבים התקיפים ביותר, ועובדה היא, כי בכל שלוש שנות נציבותו שקטה הארץ. היהודים ידעו להעריך את עמידתו האיתנה נגד האיום הערבי "לעשות צרות". בתקופתו של פלומר הבשילו מספר תהליכים שהחלו בימי סמואל. ביניהם: הכנסתו לשימוש של הכסף הארץ-ישראלי, שעליו מופיעות שלוש השפות הרשמיות: אנגלית, עברית וערבית. לאחר  סיום תפקידו, פרצו מאורעות תרפ"ט – 1929.

כיכר פלומר= ע"ש כיוון שהיה אהוד על ישראל.
הנציב השלישי: ג'ון צ'נסלור. 1929-1931

היה פקיד קולוניאלי . נחשב לחלש מהנציבים.  בתקופתו הסלים הסיכסוך בין היהודים לערבים סביב הכותל המערבי בירושלים, ובאוגוסט 1929 פרצו, ביוזמת הערבים, מהומות דמים קשות. הוא נעדר מהארץ בשל חופשה, וכשחזר, מיהר לפרסם כרוז בגנות הפורעים הערבים. הדבר הרגיז את המנהיגות הערבית ולאחר ימים אחדים פירסם הנציב כרוז שני, מאוזן בהרבה, שבו קבע, כי ייענשו מפירי הסדר משני הצדדים.

 

הנציב הרביעי: ארתור ווקופ 1931-1938

חלו שינויים לטובת הישוב  שמספרו הוכפל כי פתח  את שערי הארץ ליהודי גרמניה, בעקבות עליית היטלר לשלטון. יחד איתם הגיעו ארצה רבבות מיהודי פולין, רומניה, יוון, תימן וארצות נוספות.
ווקופ הירבה להיפגש עם מנהיגים יהודים, כמו ארלוזרוב, בן-גוריון ושרתוק, כיבד בנוכחותו מופעי תרבות, התיידד עם אמנים ונטל חלק באירועים חגיגיים, כמו בטקס הנחת אבן-הפינה לבית "הבימה" בתל-אביב (הוא היה מעריץ של חנה רובינא) ובחנוכת כפר-שמריהו. הוא נחשב לידיד היישוב ואף שכמה ממעשיו לא היו אהודים (כמו מאמציו להקים מועצה מחוקקת), לא העיב הדבר על היחסים.
לאחר פרוץ מהומות-הדמים באביב 1936, שהתפתחו ל"מאורעות" שנמשכו שלוש שנים ("המרד הערבי"), נחלש מעמדו. כי הפגין  הססנות וייתכן, כי הדבר נבע מהוראות סותרות שקיבל מלונדון.

 

הנציב  החמישי: הרולד מקמייכל  1938-1944

בתקופתו חל שינוי במדיניות הבריטית החליטה על פיוס הערבים והקפאת היישוב היהודי בארץ. "הספר הלבן" שפורסם בשנת 1939 צימצם את העליה למינימום ואסר על רכישת קרקע על-ידי היהודים ברוב חלקי הארץ.  הוא פעל ממש לפי הספר, גירש מעפילים מחופי הארץ  בהם  פליטי האונייה סטרומה  שטבעו בים השחור, עמד בראש המסתייגים מגיוס יהודים מארץ-ישראל לצבא הבריטי במלחמת העולם השניה.

ביישוב היהודי התפתחו כלפיו רגשי-שנאה. הוא לחם בשצף-קצף ב"הגנה" ובמחתרות, ציווה על חיפושים ומאסרים.  ערב סיימו את תפקידו, ב- 1944, ניסו אנשי לח"י להתנקש בחייו ביציאה מירושלים, בנסעו למסיבת-פרידה ביפו. מקמייכל

נפצע קל, נהגו ושלישו נפצעו קשה.

 

 

נציב השישי: פילדמרשל לורד גורט 1944-1945

הוא נחשב בזמנו לאוהד מסוייג של היישוב היהודי, אם-כי לאחר שנים פורסמו מיסמכים המוכיחים, כי התבטא כלפיו בכתב בצורה בלתי-אוהדת. מבין כל הנציגים שירת בארץ זמן קצר ביותר – שנה אחת, עקב מחלה.

 

הנציב השביעי : גנרל אלן קנינגהם. 1945-1948

קנינגהם היה אחרון הנציבים. בעת כהונתו התרחש עיקר מאבקו של היישוב היהודי. חייו לא היו קלים: המאבק היהודי היה בתחומים מספר בו-זמנית (פעולות מרי ומחתרת אלימות, העפלה, התיישבות ופעילות מדינית).

הוא זה ש"סגר" את השלטון הבריטי בארץ. ב- 14 במאי 1948 סקר מסדר אחרון של חיילים בריטים בירושלים, ולאחר מכן נסע בשיירה מאובטחת היטב לשדה-התעופה קלנדיה (עטרות). משם טס לחיפה. תמונתו, ניצב זקוף על גבי סירה המובילה אותו לספינה שבה יעזוב את הארץ, היתיה מן הסמליות ביותר ב- 1948. הוא הפליג מנמל חיפה בסיירת 'אוריאלוס', וכשזו הגיעה לגבול המים הטריטוריאליים עצרה והמתינה. בחצות ליל ה- 15/14 במאי ניצב הנציב המסיים על הסיפןן. תזמורת ניגנה את ההימנון הבריטי ונס הנציב הורד מהתורן. הספינה פנתה מערבה, לעבר מלטה. תם השלטון הבריטי בארץ-ישראל.

STAND WITH US      מרכז ארצי למודעות והסברה לקהילות שונות בעולם.

 

ירושלמי בירושלים
בית הכנסת הספרדי של "מזכרת משה" בנחלאות בירושלים

סיור במלון המלך דוד-

22/7/46 פיצוץ גדול וחזק החריד את ירושלים. לפיצוץ קדמו אזהרות טלפוניות של חברה באצ"ל שדרשה לפנות את המלון. בנוסף התקשרה  לקונסוליה הצרפתית ולמערכת העיתון  "פלסטין פוסט". למרות זאת  האנגלים לא נענו והביעו חוסר אמון מוחלט וזלזול. מחיר הדמים היה נורא- 91 אנשים בריטים ערבים ויהודים מצאו את מותם בין ההריסות של המבנה. 150 ק"ג חומר נפץ שהוכנסו בכדי חלב החריבו את האדף הדרומי.

המלון הוקם בשנים 1929-1931 על קרקע שנרכשה מהפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית. החיצוניות שלו פשוטה אך בתוכו נימצאים מוטיבים מתרבויות קדומות כמו האשורית, החיתית והפיניקית יחד עם מוטיבים מוסלמים-ערביים. בתקרות יש עבודות סטוקו בשלל צבעים, עמודים דמויי תמר בעלי כותרות מסולסלות ועוד.

עם עזיבת הבריטים את הארץ ,פעלה בבניין תקופה קצרה וועדת האו"ם למימוש תוכנית החלוקה בראשות הרוזן ברנדוט. כיום המלון משמש לאירוח מדינאים רמי דרג מארצות שונות.

הבריטים היו הראשונים שנתנו שמות לרחובות מלבד שמות הרחובות שהובילו לערים כמו דרך חברון, ד. עזה, ד. יפו , ד. שכם.

רק בשנות ה-20 הוקמה 'החברה לירושלים'  ע"י רונלד סטון שבנו את הטיילת החומות, שמות לרחובות, שימרו מלאכות עתיקות בעיר- רח' הרב קוק נקרא אבן בטוטא ע"ש חוקר מוסלמי מימי הביניים.

רח' הסולל כיום נקרא רחוב החבצלת ,כי הסולל הייתה חברה שניהל איתמר בן אב"י  וחבצלת היה שם העיתון.

רחוב סנט גולאן הפך לרחוב דוד המלך. מריסנדה הפך לרחוב הלני המלכה, פרנסיס מרי הפך לרחוב שלומציון החשמונאית. בסוף שנות ה-20 הבריטים מתחילים לבנות מבנים כמו מלון המלך דוד (התנשא עד לגובה הקרקוב ), בשנות ה-50 נוספו עוד קומות.

יוזם בית המלון היה מליונר יהודי ממצרים בשם אלי מוסרי.

סיור ב-Y.M.C.A מרכז ימק"א

הסוכנות היהודית בירושלים ומוסדות המדינה שבדרך ברחבייה.
הסוכנות היהודית בירושלים ומוסדות המדינה שבדרך ברחבייה.

נוסד ע"י האגודה הבינלאומית של הנוצרים הצעירים, מתוך תקווה לייצור מוקד תרבותי וחברתי שיגשר בין יהודים, נוצרים ומוסלמים.

את המבנה תיכננן האמריקאי- לומיס הרמון הרעיון הוא מיזוג ושילוב של גוף ורוח. מבנה אחד לרוח- אולם קונצרטים   "תמימות, חיוניות חופש לצדקה" והמבנה השני לגוף- בריכה , אולם ספורט . עליו כתוב "יש מקדש אחד בלבד בעולם וזה הגוף האנושי". האבנים מסותתות במבנה בדומה לסיתות  הרודיאני, אבנים בצבע לבן ואדום כאבלק הממלוכי.   על החזית מופיעים משפטים משלוש הדתות.

המגדל מתנשא לרום של 50 מטרים. בדומה לחזית ביהמ"ק. הוא נבנה בהשראה מוסלמית, ראש כיפתי =מינרט.

בתיה לישינסקי פיסלה את החזית  בתבליט בגובה של 5 מטרים בדמות מלאך שעוצבה ע"פ התיאור בספר ישעיהו  פרק ו פסוקים  2

"  ב שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד:  בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו, וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו–וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף."

עמודי הכניסה מגולפים בסריגי גפן וחיטה כרמז לבשר ולדם של ישוע.(לחם ויין).

בעמודי הכניסה מופיעים 4 הסמלים של 4  האוונגליונים  ( מתי, מרקוס, לוקס ויוחנן)  והסמלים הלקוחים מספר יחזקאל  : שור, אריה, נשר-עייט ומלאך. אירועי המפתח בחיי ישוע : חי כאדם, הוקרב כשור, עלה השמיימה כנשר ויוחזר למלוך באחרית הימים כאריה.

משמאל לכניסה ישנו עמוד אבן עליו מוצבת האישה השומרונית שהשקתה את ישוע. והכירה במשיחיותו .משמאל בראש העמוד נמצא השה כרמז לישוע שהקריב את עצמו עבור המאמינים.

במסדרונות מופיעים מוטיבים צמחיים וגם של בע"ח והחזון של ישעיהו  "וגר זאב עם כבש".

בחזית ישנו כיתוב בעברית "ה אלוהינו ה אחד" וכיתוב בערבית "לה אלא אללה" = אין אל מלבד אללה.

התקרה עוצבה והובאה מדמשק. ברצפת המבואה מצוי העתק של ציור ירושלים ממפת מידבא מהתקופה הביזנטית המבטאת את רצונם לחזור לאידיאלים של נצרות הקדומה.

הבניין בירושלים זכה לפאר הודות לתרומות הרבות . כיום נמצא כאן "מלון 3 הקשתות". (כהמשך למלון 7 הקשתות הנמצא בהר הזתים).

בחצר ישנם  12 ברושים לזכר 12 השבטים,  12 השליחים ו 12 ממשיכיו של מוחמד. ( יש גם 12 חלונות של אולם הקונצרטים)

בשנים האחרונות ימק"א מכרה חלק מהקרקע שהייתה בבעלותה ,לדוגמה מגרש הכדורגל של בית"ר שהיה בגב המבנה וכיום הוקמה  בצורה אובלית שכונת 'כתר דוד', המשמרת את צורת המגרש .

גם המשרדים של החברה  STAY WITH US   נבנו על מגרשי טניס של ימק"א.

הליכה לשכונת  'מחנה ישראל' (השכונה השנייה מחוץ לחומות), הוקמה בשנת 1868. הקיר משכונת המוגרבים של מחנה ישראל .

המבנה נחשב כמלון פאלאס -בעבר המועצה המוסלמית העליונה רצתה להקים גם אוניברסיטה ערבית במקום של ממילא. המבנה הוקם בשנת 1928  לפי בקשתו של חדג' אמין אלחוסני המופתי הירושלמי. המלון הוקם כהפגנת כוח ונוכחות מוסלמית מול התפשטות השכונות היהודיות בעיר. בחברה היו 3 שותפים : דונייא= קרובו של וויצמן. קטינקא וערבי נוצרי.

הבניין נחנך בשנת 1929 . המנהל היה ברסקי היהודי שניהל גם את הדר הכרמל בחיפה. בחלקו העליון של המבנה מופיע פסוק מהקוראן  "נעשה ונבנה כאשר עשו ובנו הם". המבנה דומה לספינה גדולה , יש נטיפים ממלוקים, איורים גאומטריים ,מרפסת עם עיטורים צמחיים.  כל קומה שונה מקודמתה. השוני בולט בעיקר בסגנון החלונות:  מלבני, קשת מחודדת, קשת  בצלית. שילוב של ספרד של ימי הבניים, נטיפי אבן בסגנון ממלוכי ועוד.

בשנים 1936-1939 המבנה שימש לאולפני הרדיו של קול ישראל. בשנת 1936 ישבה כאן וועדת פיל. יש אומרים שלפני הישיבה הוטמנו מיקרופונים קטנים ע"י קטינקא כדי לצוטט לבריטים. והישוב היהודי ידע  ותיכנן את מהלכיו בזכות הידיעות  שהגיעו היישר מחדר הישיבות. המבנה שימש כמשרד התעשייה והמסחר . כיום נשמרה רק המעטפת החיצונית והמבנה הוקם מחדש כבית מלון בבעלות האחים רייכמן מקנדה. ממול ישנו בית הקברות המוסלמי שסמוך אליו יוקם מרכז הסובלנות ע"י שמעון וייזנטל.

הדרכה ירושלמית
הדרכה ירושלמית

 

סיורים וטיולים לקבוצות ימי הולדת ובר מצווה בירושלים של מעלה וירושלים של מטה, בעיר העתיקה ובחדשה-סיור מודרך בשכונות ירושלים על סיגנונם השונה וסיורי סליחות, סיורי טעימות בשוק מחניודה וסיור בנחלאות.

 

 

ארמון הנציב בר מצווה בירושלים בת מצווה בירושלים סיורים בעין כרם ובית הכרם סיורים לאורך רחוב יפו סיורים מחוץ לחומה

|להציג את כל הפוסטים של efiuser


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
אטרקציות ואתרים
יצחק שדה מנהיג ומפקד
Uncategorized
מאמרים תיירותיים מקצועיים של נפתלי חן
Uncategorized
יהודי מרוקו במאה התשע עשרה בישראל
כתבות ומאמרים
פרסומת
תנו לנו לייק
צרו קשר עוד היום
אודות אפי נחמיאס
אפי נחמיאס חי ונושם תיירות קרוב לשלושה עשורים. מחובר אקלקטית לרזי התיירות מתוך השטח ולא רק המשרד-בהדרכות כל סוגי הקבוצות, קידום ושיווק אתרי תיירות, ליווי והקמת אתרי תיירות, ביצוע מאות פרזנטציות של אתרים לסוכנים מפיקים ומחליטנים בעולם התיירות. אפי נחמיאס מחבר בין קצוות אנשי התיירות וגורם לחיבורים מבורכים והתקדמות בעולם הקבוצות.
חדש באתר
"סיור בעקבות אברהם מויאל ביפו".

"סיור בעקבות אברהם מויאל ביפו".

"סיורים בתל אביב"

"סיורים בתל אביב"

יצירת קשר

אפי נחמיאס - ייעוץ ושיווק פרוייקטים תיירותיים

פקס - 09-8941055
נייד אפי - 052-2686908

שלח לנו מייל
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס