סיור וטיול מודרך בשומרון
תצפית ממצפה יוסף הנמצא על הר גריזים- גובה ההר 881 מטרים-סקירה על שכם.
תל בלאטה היא שכם הקדומה. בעיר שכם ניתן לראות רצף של התישבות לאורך ההיסטוריה שלנו כ- ארבע אלפים שנה. שכם מוזכרת כבר בתקופת הברונזה הקדומה בכתבי המארות –עיר מבוצרת. ניתן לראות את תוואי החומה . רואים שער יפה וחומה המתנשאת לגובה של 5 מטרים. כיום חופרת שם משלחת מצרפת. מוזכרת גם בתקופת הברונזה המאוחרת במכתבי אל עמרנה (מלך שכם כ—1400 שנה לפנה"ס). שכם היתה עיר-מדינה וכל השטח מסביב נשלט ע"י מלך שכם. גם במקרא שכם מופיעה בסיפורי האבות, החל מאברהם בפרשת לך-לך,בראשית פרק י"ב 6 ""וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ" . במסלול זה הלך גם יעקב בשובו מחרן, כפי שנאמר: "וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה, וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת; וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת, עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם סֻכּוֹת. וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם,
בהמשך גם יעקב נכנס לארץ דרך מעבר יברוק ומגיע לשכם. לג …לכיוון פני העיר משמע- מופיע ממזרח לעיר. ים המלח- ים קדמוני כי הוא קדמי (קדימה=מזרח). הים התיכון- אחרון =מערב. צד שמאל =שמאל מערבית. צד ימין=תימן מדרום. בנימין=בן ימין.
שכם מופיעה גם בסיפור של אונס דינה ביתו של יעקב והנקמה של אחיה שמעון ולוי בתושבי העיר.
יהושוע לאחר כיבוש יריחו והעי ,בונה מזבח בהר עיבל ואומר, כפי שמופיע בספר דברים פרק י"א "וְהָיָה, כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים, וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל. הֲלֹא הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל, הַגִּלְגָּל, אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה"
גם משל יותם המופיע בספר שופטים מתרחש על הר גריזים- עם מות שלמה, מולך אחריו בנו רחבעם שמומלך בשכם. בספר מלכים א פרק י"ב " וילך רחבעם שכם כי שכם בא כל ישראל להמליך אותו".
עם פילוג הממלכה בשנת 930 לפנה"ס, ירובעם בן נבט מישראל בונה בשכם מזבח והופך אותה לעיר הבירה הראשונה של ישראל. מלכים א פרק י"ב 25 "ויבן ירובעם את שכם בהר אפרים וישב בה.."
בתקופה הרומאית העיר יורדת מהתל והרומאים בונים "עיר חדשה" הקרויה – "ניאה פוליס " שכיום קרויה – נבלוס בערבית.
שכם של היום עיר חשובה ברשות הפלשתינאית. עיר שורשית – מתגוררות בה משפחות מהאצולה ומהממלכה הפלשתינאית. עיר מפותחת מאוד עם מרכזי קניות ואוניברסיטה.
שכם סקירה גיאוגרפית- מבחינה זו יש לשכם מספר יתרונות:1. מיקומה בין המפגש של 4 רכסי הרים במזרח הר כביר והר הגידעונים ובמערב הר עיבל והר גריזים, איפשרו לה לשבת על הדרך הראשית של א"י העוברת בגב ההר. 2. עיר מבוצרת באופן טבעי ע"י הטופוגרפיה. 3. מיקומה למורדות ארבעת רכסי ההרים הקנה לה הן אדמות חקלאיות פוריות. (בעמק היו מגדלים דגן.) והן ריכוז של כל המשקעים . 4. מבחינה גיאולוגית השומרון בנוי משני קמרים וביניהם יש קער. העיר שכם וגם העיר שומרון נמצאות על קער, שטופוגרפית נמצא במקום גבוה. תופעה זו מכונה – היפוך תבליט. |
על פי המסורת היהודית ישנן 3 נקודות גיאוגרפיות –היסטוריות השייכות לעם היהודי כי הן נקנו בכסף מלא: קברי האבות והאמהות במערת המכפלה,קבר יוסף בשכם, והר הבית שנקנה מארונה היבוסי. המסורת מבית שני שיוסף קבור כאן בשכם. ע"פ הסכמי אוסלו משנת 1995, מותר היה ליהודים להכנס (הקבר היה נמצא בשולי הכפר) ולהתפלל בקבר יוסף. אך כיום יש הסדרים חדשים כיון שהעיר התפתחה והתרחבה.
הר בזק הוא הגבול הצפוני של השומרון המפריד בינו לבין הגלבוע מי אלו השומרונים?כדי להכיר ולדעת מיהם השומרונים, חשוב שנדע שיש 2 תשובות שונות. האחת – ע"פ המסורת השומרונית והשנייה ע"פ המסורת היהודית. על פי השומרונים- כאשר בני ישראל מגיעים לארץ הם מגיעים עם שתי עגלות. באחת המשכן וכלי המשכן, ואלו בשנייה עצמותיו של יוסף.העגלות מובילות אותם למקום שצריך. יוסף מובל לשכם ואילו המשכן וכליו מגיעים להר גריזים ושם נבנה המשכן. יש לזכור שבתקופה זו היו 2 אחים שירשו את הכהן הגדול. שם האחד עוזי- שישב בהר גריזים, הוא זה השומר את המסורת האמיתית מיציאת מצרים. ואילו האח השני נקרא עלי- הנמצא בשילה- ע"פ המסורת היהודית- בנ"י ישראל לא עשו את הטוב בעיני ה' ,ולכן כעונש ה' הביא עליהם את סרגון מלך אשור בשנת 721 לפנה"ס ,שהגלה ופיזר אותם בכל רחבי ממלכת אשור. נהוג היה להגלות את חשובי העיר או הממלכה יחד עם המכובדים והחשובים ולפזר אותם . ובמקביל להביא גולים ממדינות אחרות וליישב אותם במדינות הכבושות. מלכים ב פרק י"ז 24 "ויבא מלך אשור מבבל ומכותא ומעוא ומחמת ומספרוים ויושב בערי שומרון תחת בנ"י וירשו את שומרון וישבו בעריה". ולכן ע"פ התנ"כ, הגולים שהגיעו מממלכת אשור הם העם הכותי שהגיע והתיישב כאן. הם הותקפו באריות וביקשו מהכוהן שילמד אותם את דיני ותורת ישראל המקומיים. לבסוף הם עובדים את אלוהיהם וגם את אלוהי ישראל -לפי חז"ל אין הם יהודים אלא כותים. כיום סביר להניח שהשומרונים הם כותים וישראלים שהתערבבו ויצרו עדה מעורבבת שמשמרת את המסורת של הבית הראשון. כיום מונים השומרונים כ-700 איש. חלקם בחולון וחלקם על הר גריזים- המקום המקודש להם נקרא "גבעת עולם", כי לפי המסורת שלהם כאן הייתה עקדת יצחק, ההר המקודש הוא הר גריזים., זהו "המקום אשר בחר ה' אלוהיך לשים שמו שם". כאן יבוא ויבנה ביהמ"ק עם בוא המשיח. הם לא עזבו את המקום הזה מדורי דורות. לפי המסורת שלהם גם כאן נחה ועמדה תיבת נוח. הם עולים לרגל אל ההר 3 פעמים בשנה: סוכות פסח ושבועות. מדברים וקוראים בעברית קדומה, מאמינים רק ב 5 חומשי התורה. יש להם מזוזה הנמצאת במשקוף הבית, "מקום 12 האבנים" , זהו המקום שע"פ המסורת שלהם, בנ"י ביוצאם מהגלגל הגיעו לכאן והניחו את האבנים. מעל לאבנים ישנו קיר שהוא הקיר המערבי של המקדש שהיה שם. במאה ה-4 אלכסנדר מוקדון מגרש את השומרונים משומרון והם מגיעים לשכם. הם מקימים את העיר שלהם (330 שנה לפנה"ס), ובונים מקדש בסוף המאה ה-2 (119 שנה לפנה"ס), יוחנן הורקנוס החשמונאי הרס את העיר והמקדש שעמד כאן כ-300 שנה. הריסות המקדש הגיעו למדרון המזרחי ושם נמצאו, כלים מטבעות וכתובות הקדשה הכתובה בארמית, יונית, ועברית , כנראה ולכאן הובאו מתנות מכל המזה"ת בשל חשיבותו של המקום. החשיבות והפאר של המקום נראים היטב בגרם המדרגות הענק העולה ומגיע לשער גדול בדומה לשערי חולדה. כנסיה- מעל המקדש השומרוני בנו הביזנטים כנסייה. הכנסייה בנויה בצורת מתומן, הרכזית- כלומר סביב מרכז, כי פה היה מרכז העולם. באותו המקום ניתן לראות לאורך התקופות מבנים שונים : הר גריזים- מקבל את ברכת יהושוע. עליו נבנה המקדש השומרוני (450 שנה לפנה"ס), על שרידיו נבנתה כנסייה ביזנטית, עליו קבר ש'ייח, ולבסוף מקדש רומי. לשומרונים יש לוח שנה השונה משל היהודים, ולכן חג הפסח שלהם חל בשונה לשלנו. השנה יש להם שנה נעוברת כך שההבדל יהיה כחודש ימים. הם מתפללים תפילות שחרית וערבית. בשבת הם מתפללים 7 פעמים . הם לא מחממים את האוכל, אין שעון שבת, ביהכנ"ס דומה למסגד- חולצים את הנעליים בכניסה לפי הכתוב "של נעליך מעל רגליך", אין ספסלים, ישנה במה שעליה עומדים רק הכוהנים. הם קוראים את הפרשה. הילדים הצעירים כבר יודעים לקרוא בגיל 6 את התורה, ובגיל 7 מסיים לקרוא את התורה ונקרא " חתן תורה". (זהו גיל בר המצווה). את יום הכיפורים כולם מקיימים, גם הנשים שבהריון וגם התינוקות שנגמלו מיניקה. לשומרונים יש שלוש תעודות זהות : ישראלית, ירדנית ופלשתינאית. האיזור בשליטה ישראלית.
סיורים וטיולים מודרכים בשומרון מהר גריזים -תל שילה- במת ההר וחבל בנימין.
. |