אפי נחמיאס - 052-2686-908
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • YouTube
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
מאמרים אחרונים:
  • "סיור בעקבות אברהם מויאל ביפו".
  • "סיור בעקבות הסדרה שעת נעילה" ברמת הגולן.
  • מאמרים ולימודי ארץ ישראלי אביתר ליכטמן מורה דרך.
  • סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
  • יצחק שדה מנהיג ומפקד
  • טיול וסיור בכרם התימנים בתל אביב
  • מאמרים תיירותיים מקצועיים של נפתלי חן
  • סיור טיול וגיבוש בוואדי ניסנאס בעיר חיפה
  • נעמי שמר וקבוצת כנרת וסיפור ליל הגשרים
  • הקמת צה"ל ודוד בן גוריון(יצחק שדה)
אפי טורס
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
  • אודות אפי נחמיאס
  • סיורים
    • סיורים בצפון
    • סיורים במרכז
    • סיורים בירושלים
    • סיורים בדרום
  • שיווק ותיירות
    • קידום ושיווק אתרי תיירות
    • אטרקציות ואתרים
    • מסעדות
    • המלצות
  • כתבות ומאמרים
  • גלריית וידיאו
  • צור קשר
ראשי » Uncategorized » סיור מודרך בסדום וים המלח

סיור מודרך בסדום וים המלח

efiuser אוקטובר 12, 2017 7:17 pm אין תגובות

 

סיורים וטיולים מודרכים בים המלח והר סדום

 

logo_efi

 

ירידת המפלס גורמת לנסיגת המים המלוחים הרווים וכניסת מי תהום מתוקים לשכבות המלח. עובי שכבות המלח שונה בין דרום לצפון ים המלח. מדרום הולך ופוחת צפונה, מים מתוקים ממיסים את שכבות המלח בתוך הקרקע . נוצרים חללים והאדמה קורסת.

מים מתוקים ממיסים את שכבות המלח בתוך הקרקע . נוצרים חללים והאדמה קורסת.כך נוצרים הבולענים. היום יש כארבעת אלפים בולענים. עומקם מאפס עד עשרים מטר כאשר יש מספר בולענים גם 30 מטר עומק. כל יום נוצר בולען. מסוכן. בהתחלה ניסו להסתיר את התופעה מחשש לנזק לתיירות. התחילו לחקור מאוחר.

לשם חיזוי מנסים להשתמש בלווין איטלקי שמשווה תדיר הבדלי גובה הקרקע. מתחת לכביש 90 נפרסו יריעות בד גאוטכניות המסוגלות לשאת משקל של 25 טונות. מטעי התמרים של עין גדי שהיו באיזור נעזבו. האיזור מאוד מסוכן.

תוך כדי מחקר עולה שיש קווים ורצועות שלאורכן מתפתחים הבולענים. לרוב אבל לא תמיד. סבורים שבולענים מתפתחים לאורך העתקים המאונכים לשבר בקע ים המלח. הם העתקי המשנה. רואים על הארץ חלוקי נחל. זוהי הוכחה נוספת לקיום אגם הלשון בעבר. אגם הלשון שמפלסו היה עד מינוס  160 מטר מתחת לגובה פני הים, לכן רואים על  סלעי חוף פסים אופקיים, אלה סימני אגם הלשון וירידת מפלסו.

ירידת המפלס גורמת לנסיגת המים המלוחים הרווים וכניסת מי תהום מתוקים לשכבות המלח. עובי שכבות המלח שונה בין דרום לצפון ים המלח. מדרום הולך ופוחת צפונה.

מים מתוקים ממיסים את שכבות המלח בתוך הקרקע . נוצרים חללים והאדמה קורסת.

כך נוצרים הבולענים. היום יש כארבעת אלפים בולענים. עומקם מאפס עד עשרים מטר כאשר יש מספר בולענים גם 30 מטר עומק. כל יום נוצר בולען. מסוכן. בהתחלה ניסו להסתיר את התופעה מחשש לנזק לתיירות. התחילו לחקור מאוחר.

לשם חיזוי מנסים להשתמש בלווין איטלקי שמשווה תדיר הבדלי גובה הקרקע. מתחת לכביש 90 נפרסו יריעות בד גאוטכניות המסוגלות לשאת משקל של 25 טונות. מטעי התמרים של עין גדי שהיו באיזור נעזבו. האיזור מאוד מסוכן.

תוך כדי מחקר עולה שיש קווים ורצועות שלאורכן מתפתחים הבולענים. לרוב אבל לא תמיד. סבורים שבולענים מתפתחים לאורך העתקים המאונכים לשבר בקע ים המלח. הם העתקי המשנה. רואים על הארץ חלוקי נחל. זוהי הוכחה נוספת לקיום אגם הלשון בעבר. אגם הלשון שמפלסו היה עד מינוס  160 מטר מתחת לגובה פני הים, לכן רואים על  סלעי חוף פסים אופקיים, אלה סימני אגם הלשון וירידת מפלסו.

פעם האגן הדרומי היה נמוך מהצפוני ומי ים זרמו אליו באופן טבעי. זה נגמר בסוף שנות השבעים, משנת 77 יש רק שאיבה.  כדי לספק למפעלים בדרום את המים הקימו משאבות שמזרימות מים לתוך תעלה צרה. האגן הדרומי רדוד וזו גם הכוונה של המפעלים על מנת שבו ישקע מלח. מלח שוקע ראשון. אחרי שקיעת מלח נוצרת התמלחת הכוללת את המינרלים הנחוצים למפעלים המזרימים עוד יותר דרומה לבריכות אידוי. שם שוקע מנרל  קרנלית שממנו מפיקים אשלג. מתמלחת הנותרת מפיקים ברום ומגנזיום.

 

תוכניות שונות שהיו בתכנון של תמ"א 12 כללו את פיתוח ים המלח לתיירות. היה מתוכנן לבנות פרוייקט תיירותי על החוף לרגלי מצדה. תוכנית בשם מורד חבר. בגלל התנגדות לפגיעה בנוף ובעיית הבולענים התוכנית ירדה מהפרק, אבל כנראה את יחידת הטרנספורמציה ועמודי מתח גבוה שכחו לבטל. כך ביום בהיר אחד בנתה חברת חשמל את המתקנים, העומדים ללא ניצול. החשמל יוצא ממנה לאיזור מלונות הקיים על גבי שורת העמודים וחוזר אליה חזרה על גבי שורה מקבילה.יש לה גם רק 2 טרנספורמטורים המנצלים רק חלק קטן מהקיבולת. היום חברת החשמל מבטיחה לפרק את היחידה הזאת. יש כבר החלטה אך עדיין אין תקציב.

לעומת תוכנית מורד החבר ניתן לציין במקום תכנון של חברת תיק פרוייקטים את הרחבת קיבולת המצדה שבוצע לקראת שנת 2000.

עקב שקיעת המלח באגן הדרומי כל הזמן עולה המפלס של הקרקעית ולכן כדי להמשיך ולהשתמש המפעלים מעלים את הסוללות. זה פתרון לא מדוייק. הוא זול יותר לכאורה, אבל יוצר סכנה לסביבה.

המים מחלחלים דרך הסוללות ליסודות המלונות בעין בוקק. שם מנסים ללא הצלחה גדולה להתמודד עם המים. תוכנית קיר הפרדה נכשלה. עכשיו הקימו הרבה משאבות מוסבות להחזרת מי ים לתוך האגן. המים האלה הם אגרסיביים.  הם מסוגלים להמיס ברזל ובטון- כדי להתמודד עם הבעיה צריך לשמור על מפלס האגן הדרומי יותר נמוך.

בצד הירדני גורפים מהים את המלח שנצבר. בצד שלנו יש מלחמה ארוכה בנושא. היום יש כבר הבנה והחלטות. בעוד שנתיים יחלו לגרוף את המלח גם בצד שלנו.

דרך אגב כאן בגלל מפלס המים המלוחים הגבוה נפסקה לגמרי תופעת הבולענים.

 

עקב שקיעת המלח באגן הדרומי כל הזמן עולה המפלס של הקרקעית ולכן כדי להמשיך ולהשתמש המפעלים מעלים את הסוללות. זה פתרון לא מדוייק. הוא זול יותר לכאורה, אבל יוצר סכנה לסביבה.

המים מחלחלים דרך הסוללות ליסודות המלונות בעין בוקק. שם מנסים ללא הצלחה גדולה להתמודד עם המים. תוכנית קיר הפרדה נכשלה. עכשיו הקימו הרבה משאבות מוסבות להחזרת מי ים לתוך האגן. המים האלה הם אגרסיביים.  הם מסוגלים להמיס ברזל ובטון.

כדי להתמודד עם הבעיה צריך לשמור על מפלס האגן הדרומי יותר נמוך. בצד הירדני גורפים מהים את המלח שנצבר. בצד שלנו יש מלחמה ארוכה בנושא. היום יש כבר הבנה והחלטות. בעוד שנתיים יחלו לגרוף את המלח גם בצד שלנו.

דרך אגב כאן בגלל מפלס המים המלוחים הגבוה נפסקה לגמרי תופעת הבולענים, אחרי המפעלים עוברים לנושא הגאולוגי – היווצרותו של הר סדום

המלח ששקע מתחת לכל השכבות האחרות הגיע לתנאי חום ולחץ גבוה. מלח בתנאים כאלה משנה את תכונותיו. הוא הופך לגמיש ולכן תחת הלחץ הוא נידחף מהתחתית אל השוליים ועלה על החוף.

למה הוא עלה לחוף שלנו? כי הצד הירדני מאוד תלול. שם המצוק יורד בשתיים שלוש מדרגות. כל עוד היה אגם הלשון קיים שכבות המלח העולות היו מומסות ורק המשקע הנוסף היה נשאר. מרגע שאגם הלשון איננו, השכבות התחילו להתרומם כלפי מעלה. במהירות 70 מטר בכ20 אלף שנה. יודעים לפי גובה הר קפטור שהוא 70 מטר גובה והוא כולו משקע אגמי. זאת אומרת שהוא התרומם לגובה זה מאז. הוא לא היה יכול להתחיל להתרומם לפני סוף אגם הלשון כי המלח שדחף אותן כלפי מעלה היה מומס. השכבות הלא נמסות הצטברו אחת על גבי השניה בסדר היווצרות הפוך. כך יש לנו כאן תופעה ששכבת הסדימנט הקדומה יותר נמצאת מעל השכבה ששקע יותר מאוחר ממנה.

 

בתמונה רואים היטב את השכבות הניצבות.

ברגע שהתחילה התרוממות השכבות המהירות בינהן היתה שונה. השכבות הפנימיות התרוממו מהר יותר. כי השכבות החיצוניות נשאו עליהן את השכבות הלא מומסות.

המשקע האחר התפוס בין שכבות המלח התחיל להתגלגל וכך זה נראה היום אחרי שהשכבות האלה גם התחילו להתפורר.

הקוים הם בגלל העונתיות

השוני בקצב התנועה בין שכבות המלח גורם לשכבות של דולומית שנמצאות בינהן להסתובב חתיכה חתיכה ולא להיות במקביל לשכבות של מלח. עכשיו דולומית מתפורר ונופל החוצה ומדגיש את הקווים הלא מקבילים

הערת אגב: מצפון להר סדום רואים סלעים חדים. הנוף הזה נוצר כאשר המלח פרץ דרך סלעים ופתח אותם.

מישור זה שטוח ועליו מפוזרים חלוקי הנחל. עוד הוכחה להיותו קרקעית האגם בעבר בעומק של 200 מטר לפחות. את מישור חוצים מסלולי לכת ומסלולי אופניים ויש בו חניון לילה. סלע המשקע בו פריך.

יש מאבק בין הגופים הירוקים למפעלים להעברת כביש 90 אליו-נחל סדום ונחל פרצים, חימר ואשלים  מנקזים את המישור בשוליים. מישור עמיעז בחלק מרכזי מתנקז פנימית.

שם התופעה: פלייה, מישור עמיעז לא נסחף על ידי מים ורוחות בגלל מחסום של הר סדום מדרום.

עקב היותו שטוח נוצל להנחתת מטוסי אספקה במלחמה למפעלי ים המלח. הפועלים שסחבו את האספקה דרך הר סדום

פרצו בו שביל הסולמות.

 

 

ירידת המפלס גורמת לנסיגת המים המלוחים הרווים וכניסת מי תהום מתוקים לשכבות המלח. עובי שכבות המלח שונה בין דרום לצפון ים המלח. מדרום הולך ופוחת צפונה מים מתוקים ממיסים את שכבות המלח בתוך הקרקע . נוצרים חללים והאדמה קורסת. סיורים מודרכים וטיולים בים המלח וסדום

|להציג את כל הפוסטים של efiuser


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
מאמרים ולימודי ארץ ישראלי אביתר ליכטמן מורה דרך.
כתבות ומאמרים
סיור בחיפה ויום טיול חיפאי לקבוצות
אטרקציות ואתרים
יצחק שדה מנהיג ומפקד
Uncategorized
מאמרים תיירותיים מקצועיים של נפתלי חן
Uncategorized
פרסומת
תנו לנו לייק
צרו קשר עוד היום
אודות אפי נחמיאס
אפי נחמיאס חי ונושם תיירות קרוב לשלושה עשורים. מחובר אקלקטית לרזי התיירות מתוך השטח ולא רק המשרד-בהדרכות כל סוגי הקבוצות, קידום ושיווק אתרי תיירות, ליווי והקמת אתרי תיירות, ביצוע מאות פרזנטציות של אתרים לסוכנים מפיקים ומחליטנים בעולם התיירות. אפי נחמיאס מחבר בין קצוות אנשי התיירות וגורם לחיבורים מבורכים והתקדמות בעולם הקבוצות.
חדש באתר
בית אברהם סוסקין בלילנבלום תל אביב

בית אברהם סוסקין בלילנבלום תל אביב

בית לוין בשדרות רוטשילד תל אביב

בית לוין בשדרות רוטשילד תל אביב

יצירת קשר

אפי נחמיאס - ייעוץ ושיווק פרוייקטים תיירותיים

פקס - 09-8941055
נייד אפי - 052-2686908

שלח לנו מייל
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס