"ימי גיבוש וסיורים לקבוצות בצפת".

"סיורים וטיולים מודרכים לקבוצות בצפת".

"מדריך טיולים בצפת והר כנען ומסלולים לקבוצות".

סיורים פתוחים לקהל הרחב בעוטף עזה וישראל:
8.1 10.1  11.1  24.1  29.1  7.2

סיורי בולענים בים המלח: .17.1.25  31.1  8.2

אפי נחמיאס 0522686908

"הדווידקה של צפת".

צפת של מעלה וצפת של מטה, צפת החדשה ,צפת של רובע האמנים והעיר העתיקה,.

צפת צופה לכל העברים, צפת של ציצית תפילין ופאת השדה, צפת היא עיר של ניגודים, מיסטיקה ואמנות, עיר שקמה מחורבותיה ולמרות הקשיים יכולה להם.

צפת של בתי כנסת :

בית כנסת האר"י האשכנזי , בית כנסת יוסף קארו, בית כנסת רבי יצחק אבוהב ועוד,כל בית כנסת וייחודו והדרו בעולם הקבלה הצפתי.

צפת של גלריות: צפת של גלריות קבליות ושל נוף ואסתטיקה.

צפת של טעימות קולינריות: טעימות רחוב מאוכל צפתי מקומי בעל ייחוד.

צפת של קבלה: שיחות על קבלה בסמטאות צפת , בבתי הכנסת ועל ידי רב.

****************************************************************

העיר צפת מוזכרת במקרא בספר שופטים פרק א' 17  "  וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים, אֶת-בְּנֵי יְהוּדָה, מִדְבַּר יְהוּדָה, אֲשֶׁר בְּנֶגֶב עֲרָד; וַיֵּלֶךְ, וַיֵּשֶׁב אֶת-הָעָם.  יז וַיֵּלֶךְ יְהוּדָה, אֶת-שִׁמְעוֹן אָחִיו, וַיַּכּוּ, אֶת-הַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב צְפַת; וַיַּחֲרִימוּ אוֹתָהּ, וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הָעִיר חָרְמָה". שמה של צפת שונה לחורמה, כיצד שבטים דרומיים כמו יהודה ושמעון הגיעו לצפון??  בנדודי בני ישראל במדבר מסופר שמלך ערד התנגד לכך שיעברו בשטחו, בתגובה הם כבשו את העיר והחרימו אותה. יתכן והישוב צפת המקראית נמצאת בדרום ולא במקומה הנוכחי. צפת  מוזכרת בכתביו של יוסף בן מתיתיהו , המתאר את ביצורי הערים בגליל ביניהן נמצאת ספה –ביוונית, אולי  הכוונה לצפת .  (גם יודפת כתובה לעיתים יוטבת). בצפת העתיקה היו 4 רובעים, מהם 3 ערבים ואחד יהודי. משלושה צדדים הרובע היהודי היה מוקף בערבים כבר בתקופה הממלוכית , מלבד הצד המערבי הפונה לבית הקברות ולנחל עמוד.

"סיור במצודה של צפת".

המצודה בצפת נחשבת כנקודה הראשונה של התיישבות אדם במתחם של צפת. לפי החפירות הארכיאולוגיות נמצאו שרידים מימי הביניים . ראשית ההתיישבות בתקופת הממלכה הצלבנית ה 1 כאשר טנקרד הקים חווה חקלאית מבוצרת.  הוא ניסה לייסד נסיכות בגליל אך לא הצליח. השיא היה  בשנת 1240 בימי הממלכה הצלבנית השנייה כאשר הבירה היא עכו והערים מסביב מהווים עורף הגנתי. שנה זו נבחרה כי הייתה שנת המילניום ונמסרה למסדר  הטמפלרי  בזכות   הבישוף  הצרפתי שגייס כספים לבניית המצודה הצבאית הגדולה ביותר באזור הלבנט, אף גדולה מכוכב הירדן.  (נצחון הנצרות על היהדות).  הצלבנים לא שלטו בגיאוגרפיה ולכן חשבו שצפת היא בית אל , המקום בו נתגלו ליעקב מלאכי השרת.  לאחר קרב קרני חיטין, המצודה נכבשה ע"י צלאח א-דין בשנת 1187 והרס את המצודה. בממלכה הצלבנית ה 2 המצודה חוזרת לצלבנים בהסכם של פרידריך ה שלישי. בשנת 1260 הגיעו הממלוכים שנצחו וגרשו את המונגולים בקרב עין ג'לות. בשנת 1266 הממלוכים בראשות בייברס, כובשים את האזור, טובחים ורוצחים את צלבנים (=הנוצרים המזרחיים), לאחר שהבטיחו שאם ייכנעו לא יקרה להם דבר. בייברס מבצר את המצודה מחשש שיגיעו האויבים- ממערב=הצלבנים וממזרח = המונגולים. בייברס  בונה מגדל עגול המתנשא לגובה של 70 מטרים, קוטרו 35 מטרים והוא נראה עד לספנים המגיעים מהחוף. מתחת למגדל ישנו בור מים המספק  את מי הישוב במשך שנה שלמה. המגדל מתואר כדומה למגדלור של אלכסנדרייה שהיה אחד מ 7 פלאי העולם. ניטש  ונפגע בעקבות רעידות אדמה שהיו כאן. בשנת 1764 מגיע לאזור מושל הגליל דהא'ר אל עומר שרוצה לשפץ אך העבודה רבה ויקרה ולכן הוא מקיף את המגדל בחומה מרובעת. (כיום נראה רק המילוי = הדבש ,כי כל האבנים נלקחו לבניית בתים ).

"המצודה הצלבנית ממלוכית של צפת".

על פי כתבים של מטיילים במאה ה 18,המתארים את המצודה עם מגדל עוז ,יש כתובת המעידה שיש במגדל מים ובזמן מצור החליטו לסתום את מעבר המים כדי שלא יפלו לידי האוייב. כניסה לבור המים : אדם בשם דימסקי מתאר את הבנייה – המגדל בן 3 קומות ומתחתיו יש בור למי הגשמים. את המים היו אוספים על ידי דליים בדומה לאנטילייה המעלה את המים לשוקת ולתעלות.  (בסמוך לבית הקברות -בית מאירי, יש מקור מים ולכן שם הוקם מפעל הגבינות.) יתכן והבור שימש גם כבאר,

המצודה הלכה ונעזבה, אבניה נלקחו לטובת בניית העיר שהתפתחה למטה למרגלות הגבעה. בשנות ה 30 הבריטים יצרו מערכת מים עם משאבה ששאבה מים מנחל עמוד והמים הועברו לבתים דרך צינור . הבור נחצב לתוך סלע האם, החלק העליון בנוי ככיפה לסגירת הבור. בסמוך  נמצא בית השער – צלבני- ממלוכי, חומה, יש כותרות מרפק שיצרו את הקשת הצלבנית, בית שירותים  (בדומה לקלעת נימרוד). כאשר הגיעה לכאן המשלחת הבריטית , P.E.F  הם השאירו שרטוט של המצודה עם שלושה קווי חומות וכאילו מצודה בתוך מצודה . ברחוב ירושלים ישנם גם שרידים של החומה.

על פי תוכנית החלוקה, צפת שייכת למדינה היהודית כאשר הרוב הוא ערבי כ 85% לאחר יום החלטת האו"ם, מגיעים לכאן הערבים ומתיישבים על המצודה שנעזבה ע"י הבריטים. בתחילת מאי מגיע הפלמ"ח ומתחיל מבצע  "יפתח" (ע"ש יגאל פיקוביץ תל חי) על בירייה ועין זיתים הערביות.  לאחר הכיבוש , הערבים פשוט עוזבים ונוטשים עוזבים ונוטשים מחשש שיש ליהודים פצצת אטום. היהודים לעומת זאת היו מיעוט שבמיעוט. בתקופת מלחמת העולם הראשונה יהודי צפת היו רוב הישוב והפכו למיעוט. היו כ 1200 יהודים מול 13 אלף ערבים. היהודים סבלו ממגיפה קשה, רעב מחלת טיפוס,  רעידות אדמה, גירוש יהודים שהיו נתינים בריטיים או צרפתיים. גם בשנים בפרעות 1920-21 יהודי צפת נפגעו מההמון הערבי המשתולל. בשנת 1929 – צפת נפגעה מאוד אחרי חברון. מצבם היה רע יותר בתקופת המרד הערבי, כי רובם היו בני הישוב הישן שרובו היו זקנים,

לעומת זאת הישוב הערבי היה גדול ומנה כ 13 אלף איש, בנוסף הובאו לישוב  כוח ערבי צעיר מצבא ההצלה. שני הצדדים הבינו שלצפת יש חשיבות מרובה.

"סיור במשטרת צפת הבריטית."

בתאריך 13/4/48  היהודים מבינים שהם בנחיתות טופוגרפית ודמוגרפית ולכן מבקשים מהנשים והילדים להתפנות. הרב של צפת מסרב להתפנות. ב 16-17/4/48 נשלח כוח של חיילים שעולה מכיוון מערב , כולם מחליטים שאסור ליפול חיים בידי האוייב. אנו מצליחים להשתלט על בית הסאריה, המצודה והמשטרה שבסמוך אליה היה פילבוקס בריטי שהפריד בין הערבים ליהודים. בנוסף  היה פרוזקטור שהיה מאיר היטב את הרחוב המפריד.   בתאריך 11/5/48 צפת משוחררת .לאחר נצחון החיילים, היהודים, הערבים ברחו ללבנון ואת בתיהם איישו העולים חדשים שהגיעו ארצה.

הטמפלרים הגיעו לצפת והם מאמינים שיש להביא את המשיח רק בתנאי שהיהודים ישובו והתיישבו בארץ ישראל, בשלב השני חשבו ורצו לנצר את היהודים. רבני להישוב התנגדו לכל קירבה וקשר בין המיסיון ליהודים ולכן התנגדו גם לבתי חינוך, בתי החולים ועוד. חולי צפת היהודיים מצאו את עצמם בדילמה קשה מאוד. לעזרתם נחלצה משפחת רוטשילד שהקימה בשנת 1911 את בית החולים רוטשילד, מול בית החולים של המיסיון.  בית החולים נפתח בגלל אירוע טרגי שארע בשנה זו בל"ג בעומר, כאשר אחד התלמידים שיחק עם לפיד אש ,תוך כדי הרמת הלפיד לעבר האנשים . הם נבהלו  התרחקו לאחור ונפלו ממרפסת קברו של הרשב"י. -בשנות ה 40, בית החולים של המיסיון איבד את חשיבותו ולכן נסגר. הוא נקנה והוסב לבית הבראה  הנקרא – בית בוסול על שם אחד ממקימי קופת חולים. בסמוך לבית החולים נבנה גן טיול לרווחת החולים. בתקופה הממלוכית ,בצפת הייתה קהילה סופית גדולה , הם מאמינים שיעקב היה כאן , ומכאן ראה את את שערי השמים נפתחים. במאה ה 18 קהילת צפת מונה רק ספרדים, השכונה גדלה לשלושה כיוונים מלבד המערבי שם נמצא בית הקברות. ניתן לראות את חומת העיר הבנויה מהבתים. לעיר היה שער שהיו סוגרים אותו. מעליו יש כיתוב  "חקל תפוחים קדושים". ללמדינו שפה היה מטע של תפוחים. המטע הפריד בין האיזור הספרדי לאיזור האשכנזי.

"סמטת המשיח"- סמטה צרה מאוד ועליה ישנן 2 אגדות :

האחת : מסופר על אישה זקנה שהייתה יושבת כל יום על שרפרף אחד ושותה כוס תה. לידה היה מונח שרפרף שני ולידו כוס תה. כאשר נשאלה למי היא מחכה? ענתה למשיח. הייתה מוסיפה שהיא כבר שומעת את פרסות הסוסים ורואה את אבק הדרכים. כאשר שאלו – מדוע שיבוא? ענתה בפשטות " כי אני מחכה לו". בהמשך כיכר ההגנה , בעבר נקראה כיכר הפחמים כי פה מכרו פחמים. מעל הכיכר היה ביתו של הרב משה זילבר ששימש רב האסירים, בדומה לרב לוין בירושלים. הבריטים סרבו למסור לישוב היהודי שיקברו את גופות עולי הגרדום , כי חששו מהפגנה אנטי בריטית. לכן הם נקברו בצפת בחלקת עולי הגרדום. בסוף המאה ה 15 ארע גירוש יהודי ספרד , רובם מתפזרים לכל העולם וחלקם מגיע לארץ ישראל. ירושלים לא זמינה לישוב היהודי בגלל השלטון העותומני, טבריה די  שוממה מיהודים ולכן רובם מגיע לצפת. בהם היו : הרב אלקבץ, הרב אלשייך, הרב יוסף קארו, האר"י ועוד… בצד החומרי התפרנסו יהודי צפת מטקסטיל, אריגה וצביעת בדים, (הודות לנחל עמוד הסמוך- כתישתם בעץ=מבטשה) במיוחד מפעל לטובת המדים והציוד לצבא העותומני. במאה ה 17 הגיעו לכאן החסידים ,שיישבו את הרובע האשכנזי, מאוחר יותר הגיעו המתנגדים הליטאים.

"בית כנסת האר"י בצפת".

האר"י היה רב מקובל ,אימו הייתה ספרדיה ואביו אשכנזי , לכן ישנם 2 בתי כנסת. נולד במצרים , בגיל 35 קיבל הארה והגיע לארץ ישראל. חי בצפת כ- 3 שנים ונפטר בשנת 1572 ללא אישה וילדים. חולל מהפיכה בתורת הסוד והקבלה. את דבריו כתב תלמידו רבי חיים ויטל והיא מכונה הקבלה הלוריאנית. על פי הקבלה היא תביא הרמוניה לעולם והיא תלויה בארץ ישראל. בית הכנסת האשכנזי דומה לספרדי כי נבנה על ידי יהודי סלוניקי. בבית הכנסת ישנו שריד של פגז ומשמש עד היום כמקום של מזל ובקשות אישיות. מכאן אנו מגיעים לרובע הספרדי. כל ירידה במדרון אנו עולים בזמן. המצודה הגבוהה היא התקופה העתיקה ביותר.

"בית כנסת אבוהב בצפת".

על שם הרב יצחק אבואב שכתב את "מנורת המאור", 7 עמודים בהלכה ובמוסר. היה סופר סת"ם, לפני הכתיבה היה רוחץ  ומיטהר. בכל פעם שהגיע לכתיבת השם הקדוש היה טובל כ"ו פעמים כדי שיוכל לכתוב בטהרה מלאה. כאשר היהודים גורשו מספרד, הם הביאו איתם את ספר התורה שכתב לצפת. מספרים שתלמידו חלם שבית הכנסת שהיה מוקף בבתי מדרשות של נוכרים עלה לשמים ונחת הישר בצפת. גם ספר התורה הגיע לכאן. ספר התורה נמצא בארון בבית הכנסת ומוציאים אותו רק בחגי כש"ר משמע : יום כיפור, שבועות וראש השנה. בית כנסת זה בנוי על פי השיטה של 1 מי יודע??

"בית כנסת על שם אלשייך בעיר העתיקה בצפת".

גדול הדרשנים במאה ה-16. מספרים שלא היה כל כך צנוע. מספרים שיום אחד הגיע האר"י לכאן כדי לשמוע את הדרשה של הרב אלשייך. האר"י יצא והרב יצא אחריו לחפשו. כאשר מצא אותו שאלו : מדוע יצאת באמצע הדרשה שלי? ענה לו- כאשר באתי לשמוע אותך, ראיתי 2 מלאכי שרת מקשיבים לך לכן נשארתי. כאשר הגעת לדרשה האחרונה ראיתי שהם הלכו, לכן גם אני יצאתי,בסמוך ביתה של המיילדת של צפת רוחלה דוייטש, הרצל עזר לה במימון לימודיה.

בית הכנסת של יוסף קארו-זיע"א= זכותו יגן עלינו אמן.

פה ישב וכתב את  בית יוסף וממנו נכתב השולחן ערוך. גדול פרשני הרמב"ם שכתב את הי"ד החזקה. בעבר הייתה פה גינת תבלינים שעד היום הדתיים מתרחקים ממקום זה . הסיבה נעוצה באגדה המספרת שהרב דלריינה של המלכה הספרדית רצה להביא  את המשיח או על ידי הגדלת האור או על ידי הקטנת החושך. הרב מתייעץ עם אליהו על רצונו להביא את הגאולה ע"י קשירת והרחקת כוחות השאול. אליהו מזהיר אותו ולבסוף נעתר לבקשתו , נותן לו מיני בשמים ומלמד אותו לרדת לשאול ולהיפגש עם לילית וסמאל . השטן ביקש ממנו את הבשמים ובגלל טוב ליבו הוא נתן לו אך הרחמנות על השטן גרמה לרב להישאר בשאול לנצח. מכאן אנו למדים 2 תובנות : האחת – שאין לחוס על הרשעים כי סופינו להיפגע.  והשנייה- אל לנו להעמיק ברזים ובסודות , כפי ש4 נכנסו לפרדס ורק אחד חזר בריא ושפוי = רבי עקיבא, פן נקדים את המאוחר.

"סיור בבית הכנסת של יוסף קארו"-

במאה ה 16 היו בצפת כ 14 אלף יהודים. בתקופה זו רצו לחדש את הסנהדרין ושהרב יסמיך רבנים אך דבר זה לא קרה. יוסף מחליט לכתוב ספר הילכתי לאדם הפשוט ובו עיקרי ההלכה. הספר נקרא "בית יוסף" וממנו נכתב  "השולחן ערוך". יש המאמינים שיוסף קיבל עזרה ממלאך לכתיבת ספרו. באותה תקופה בגרמניה , היה הרב איסרליש שגם החליט לכתוב ספר  מנהגים,, אך כאשר ראה את ספרו של יוסף , רצה לגנוז את ספרו.  לבסוף הוציא לאור את ספרו וכינה אותו "המפה". לפי ההסטוריה ניתן לראות שכתיבת כל יצירה נשגבת וגדולה נכתבת לאחר חורבן או פרעות , לדוגמה : חורבן בית 1 = חתימת המקרא. חורבן בית 2 = חתימת המשנה. גירוש יהודי ספרד = כתבי הרמב"ם. פרעות תתנ"ו בעקבות מסעי הצלב שווה ל- בבית הכנסת התיבה נמצאת במרכז, הארון פונה לירושלים ומולו ישנה הגניזה. "בנק קלינגר הוותיק של צפת".

"תצפית על בית הקברות"-

בית הקברות של צפת : ישנן חלקות שונות כמו- עולי הגרדום, האר", הרב קארו, ילדי צפת שנהרגו בפיגוע במעלות בשנת 1974. בסמוך לתצפית ישנו בית המאירי שבו יש מפעל להכנת גבינות . הצפתית מקורה בצפת. במרתף הבית ישנו מעיין שסייע בהכנת הגבינות- כמו כן ישנו מוזיאון וארכיון של העיר  .

"קבר הרשב"י ובנו אלעזר במירון".

המסורת כורכת אותם יחד. במבנה יש עוד קברי צדיקים. של הלל הזקן ותלמידיו. לא רחוק נמצא יוחנן הסנדלר ושמאי הזקן. מימי הבניים עולים אנשים לכאן לרגל. בשנת 1891  היהודים קנו את מתחם קבר הרשב"י שהיה בידי הווקף. מכאן מתחילה ההילולה בל"ג בעומר לציון יום פטירתו של הרשב"י.

ישנו מנהג של תהלוכת ספר התורה למירון בל"ג בעומר: בשנת 1817 עלה שמואל עָבּוּ לצפת, ואחרי רעש 1837 שיקם את הריסותיה וגאל את חלקת הקבר של רבי שמעון בר יוחאי במירון. מאז נוהגים הצפתים לצאת בתהלוכה רגלית מבית משפחת עבו למירון, כשהם נושאים עמם ספר תורה עתיק מבית הכנסת של הצדיק בֵּנָאֵה. גם בימינו מתקיימת התהלוכה מדי שנה, אלא שההולכים ברגל מגיעים עתה רק עד התחנה המרכזית בצפת וממשיכים משם בצהלה במכוניות. בעבר עד המאה ה- 16 נהגו לעלות לקברו של הלל הזקן. מסופר שהסרקופגים היו מתמלאים מעצמם במים, שהיו מרפאים חולים. במאה ה – 16 עלה ערכה של הקבלה ולכן האר"י הקדוש אישר מחדש את קברו של רשב"י שהיה מתלמידיו של רבי עקיבא ובל״ג בעומר הסתיימה המגיפה שתקפה את תלמידיו. במסורת המוסלמית כתוב שהיו מכריחים את היהודים לבוא לכאן ולהתפלל להורדת גשמים.

"בית הכנסת העתיק במירון"-

על פי מקורות פה היה בית הכנסת הגדול בגליל, אף על פי שאיננו שמור. הוא מיוחס על פי המסורת לרשב"י שבנה בגליל 24 בתי כנסת כנגד 24 אלף מתלמידיו של הלל הזקן שנספו במגיפה. בית הכנסת נבנה כמבנה אורך, בעל שלושה פתחים כאשר החזית פונה לירושלים. הוא נחצב על סלע האם . מתוארך למאות 3-4 לספירה. נחרב ברעידת אדמה בשנת 363 לספירה. במקום ישנם עמודים ובסיסים בצורת לב . ישנם המאמינים שביום שמשקוף בית הכנסת ייפול – יבוא המשיח. בינתיים הוא מחוזק היטב ואין סיכוי שייפול.

"אשמח לעיונכם באתרים הנוספים של אפי נחמיאס" – התמחות בסיורים אורבניים וסיורי טבע, סיורי מורשת קרב וחיבורי מסלולים:

www.siyureboutiqe.com    www.toursguides.com

דילוג לתוכן