סיורים טיולים מפגשים ואישים בנווה צדק.

סיורים לקבוצות בנווה צדק תל אביב יפו.

 

נווה צדק היא השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו, והיא נחשבת לערש ההתיישבות היהודית בתל אביב. היא נוסדה בשנת 1887 על ידי קבוצת משפחות יהודיות שביקשו להתרחק מצפיפותה ותנאי המחיה הקשים של יפו.

היסטוריה מוקדמת והתפתחות

  • הקמה (1887): קבוצת תושבים מיפו, בראשות שמעון רוקח ואהרון שלוש, הקימה את השכונה כדי להקים סביבת מגורים בריאה ונעימה יותר.

  • אדריכלות ורוח השכונה: הבתים נבנו בסגנון אקלקטי עם השפעות מהאדריכלות הערבית והאירופית. רבים מהם כללו חצרות פנימיות, קשתות וגגות רעפים.

  • מרכז תרבותי: בתחילת המאה ה-20 נווה צדק הפכה למוקד תרבותי חשוב עם מוסדות כמו גימנסיה הרצליה (שהוקמה שם לפני שעברה למקומה החדש), בית הספר לבנות "אליאנס", ותיאטרון "אוהל".

ירידה ושיקום

  • באמצע המאה ה-20, עם הקמת תל אביב והתרחבותה, נווה צדק הפכה לשכונה מוזנחת. רבים מבתיה היו נטושים או במצב רעוע.

  • בשנות ה-80 החל תהליך שיקום מסיבי, והאזור הפך לאחד המקומות היפים והמבוקשים בעיר, עם גלריות אמנות, בתי קפה, מסעדות ובתי מגורים יוקרתיים.

נווה צדק כיום

כיום השכונה היא אחת האטרקציות המרכזיות בתל אביב, והיא משלבת בין עבר מפואר להווה אופנתי ותוסס. מקומות כמו מרכז סוזן דלל (למחול ולתיאטרון), בית רוקח, ומוזיאון נחום גוטמן מושכים תיירים וחובבי תרבות מכל העולם.

נווה צדק היא אחת השכונות החשובות בהיסטוריה של תל אביב, שכן היא הייתה הראשונה להיבנות מחוץ לחומות יפו בשנת 1887, יותר מ-20 שנה לפני הקמת תל אביב ב-1909. השכונה שימשה כמודל להתפתחות העיר החדשה והיוותה בסיס לרעיונות האורבניים של תל אביב. חשיבותה להקמת תל אביב:

  1. פריצת הדרך להתיישבות מחוץ ליפו – נווה צדק הוקמה כאשר יהודים חיפשו אלטרנטיבה לצפיפות ולתנאי החיים הקשים ביפו. הצלחתה עודדה יוזמות נוספות של בנייה מחוץ ליפו, כולל הקמת תל אביב.

  2. ריכוז אינטלקטואלי ותרבותי – השכונה הייתה בית לאנשי רוח ואמנות, כמו הסופר ש"י עגנון והאמן נחום גוטמן. מוסדות תרבותיים כמו גימנסיה הרצליה ומרכזי ספרות יהודית תרמו לרוח הציונית שהניעה את הקמת תל אביב.

  3. מודל לתכנון עירוני חדש – הבתים המודרניים יחסית של נווה צדק, הסמטאות והמרחב הירוק שסביבה שימשו השראה לאדריכלים ומתכנני העיר תל אביב, כמו פטריק גדס שתכנן את תל אביב כ"עיר גנים".

  4. מעבר הדרגתי מהישן לחדש – נווה צדק שימשה גשר בין יפו הערבית לתל אביב היהודית המתהווה, וסייעה ביצירת מעבר אורבני וכלכלי שהוביל לעצמאותה של תל אביב. כיום נווה צדק היא שכונה משוחזרת עם אופי בוהמייני, שממשיכה לשמר את הרוח ההיסטורית שלה לצד חיי תרבות תוססים.

משפחת שלוש היא אחת המשפחות הבולטות בהיסטוריה של תל אביב, במיוחד בשכונת נווה צדק. המשפחה הייתה חלק מרכזי בפיתוח היישוב היהודי מחוץ לחומות יפו בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

יוסף אליהו שלוש

יוסף אליהו שלוש (1849–1934) היה מהנדס, יזם ומראשוני הבונים של תל אביב. הוא היה בין מייסדי נווה צדק בשנת 1887, השכונה היהודית הראשונה מחוץ ליפו. מאוחר יותר, הוא גם לקח חלק בהקמת שכונות נוספות כמו נווה שלום ואחוזת בית (הגרעין שממנו צמחה תל אביב).

אהרון שלוש

אהרון שלוש (1840–1920), אביו של יוסף אליהו, היה מבוני יפו החדשה ורכש אדמות באזור שבו תוקם מאוחר יותר שכונת נווה צדק. הוא הקים את ביתו שם והיה דמות מפתח בפיתוח הקהילה היהודית בעיר.

בית שלוש בנווה צדק

בית שלוש הוא אחד הבתים המפורסמים בשכונה, והוא שימש כמרכז כלכלי וחברתי ליהודים שהתגוררו באזור. המבנה קיים עד היום ומהווה נקודת ציון היסטורית.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק (1865–1935) היה אחת הדמויות החשובות בתולדות הציונות הדתית והרב הראשי האשכנזי הראשון של ארץ ישראל. בשנים 1904–1914 התגורר בנווה צדק ושימש כרבה של יפו והמושבות, תפקיד שבו גיבש את משנתו הרוחנית והשפיע רבות על חיי היישוב היהודי בארץ.

הרב קוק בנווה צדק

כשהגיע לארץ ישראל בשנת 1904, השתקע הרב קוק בנווה צדק, שהייתה אז מרכז יהודי מתפתח מחוץ ליפו. ביתו שכן ברחוב אחווה 17, ובקרבתו פעל בית הכנסת שבו התפלל ושימש כרב. בית הכנסת, המכונה "בית הכנסת של הרב קוק", ממשיך לפעול עד היום.

בנווה צדק הרב קוק:

  • פעל לאחדות בין הזרמים ביישוב היהודי – ניסה לקרב בין הדתיים לחלוצים החילונים, תוך הדגשת התפקיד הרוחני של תחיית עם ישראל בארץ ישראל.

  • כתב את חלק מכתביו המרכזיים – בתקופה זו התחיל לנסח את תפיסתו בדבר חיבור בין הקודש לחול ובין התורה להתחדשות הלאומית.

  • התמודד עם מתחים בין היישוב הישן לחדש – נווה צדק הייתה מקום מפגש בין מסורת לקדמה, והאתגרים החברתיים-דתיים שהתעוררו שם השפיעו על גישתו.

בשנת 1914 עזב הרב קוק את הארץ כדי להשתתף בוועידה רבנית באירופה, אך בעקבות פרוץ מלחמת העולם הראשונה נאלץ לשהות שם שנים אחדות. לאחר שחזר לארץ, לא שב לנווה צדק אלא השתקע בירושלים, שם הפך לרב הראשי והנהיג את הציבור הדתי בארץ ישראל.

אם אתה מתכנן ביקור בנווה צדק, בית הכנסת של הרב קוק הוא אחת התחנות ההיסטוריות המרתקות שכדאי לראות.

למשפחה יהודית אמידה ממוצא ספרדי, שהתגוררה בארץ ישראל. משפחת דלאל תרמה תרומה משמעותית ליפו, במיוחד בתחום התרבות והאמנות. התרומה הבולטת ביותר שלהם היא הקמת מרכז סוזן דלאל בנווה צדק, תל אביב.

מרכז סוזן דלאל

סוזן דלאל הייתה בת למשפחה יהודית אמידה ממוצא ספרדי, שהתגוררה בארץ ישראל. משפחת דלאל תרמה תרומה משמעותית ליפו, במיוחד בתחום התרבות והאמנות. התרומה הבולטת ביותר שלהם היא הקמת מרכז סוזן דלאל בנווה צדק, תל אביב.

מרכז סוזן דלאל

מרכז זה, שנפתח בשנת 1989, הוקם בזכות תרומה של משפחת דלאל לזכרה של סוזן דלאל, בת המשפחה שנפטרה בגיל צעיר. המרכז הפך ללב הפועם של המחול בישראל והוא ביתה של להקת המחול בת-שבע. הוא מארח מופעי מחול, תיאטרון ואירועי תרבות נוספים, ובכך מחזק את סצנת האמנות המקומית.

תרומת המשפחה ליפו

משפחת דלאל, כמו משפחות ספרדיות אמידות אחרות, הייתה חלק מקהילה משמעותית שפיתחה את יפו והאזור. הם עסקו במסחר ונדל"ן והשקיעו בשיקום מבנים היסטוריים ובפיתוח תרבותי, כולל תמיכה במוסדות אמנותיים.

 

מה מייחד את רחוב פינס ורחוב שבזי בנווה צדק, יפו-תל אביב?
רחוב פינס ורחוב שבזי הם שני רחובות מרכזיים וייחודיים בשכונת נווה צדק ההיסטורית, השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות יפו, שהפכה עם השנים לחלק מתל אביב. ייחודם נובע משילוב של היסטוריה עשירה, אדריכלות ייחודית, אווירה אמנותית ובוהמיינית, ומרכזיותם בהתפתחות העיר העברית הראשונה.
רחוב פינס: גבול היסטורי וסמל לחלוציות
רחוב פינס מהווה את גבולה הצפון-מזרחי של שכונת נווה צדק והוא ציר מרכזי בה. הוא נקרא על שם יחיאל מיכל פינס, הוגה דעות וגואל אדמות.
מאפיינים בולטים:
* הבתים התאומים: בפינת רחוב פינס ולילינבלום ניצבים "הבתים התאומים" – שני בתי מידות זהים שנבנו בשנים 1913–1914 על ידי יוסף אליהו שלוש (בנו של אהרון שלוש) עבור נכדיו. בתים אלו, שנבנו מאבן כורכר ומבטון מעוטר, היו מפוארים לתקופתם ושימשו גם כמרכזים ציבוריים (באחד מהם שכנה בעבר הקונסוליה הבולגרית ובית הספר לאמנויות "רננים"). הם מהווים דוגמה מובהקת לאדריכלות התקופה ולחלוציות הבנייה.
* ראינוע עדן: בסמוך לבתים התאומים נמצאת חזיתו של ראינוע עדן ההיסטורי (רחוב פינס פינת לילינבלום), שהיה בית הקולנוע (ראינוע) הראשון בארץ ישראל, ונפתח בשנת 1914. אף שהמבנה עצמו נהרס, חזיתו שומרה ומהווה סמל לתרבות ולבידור של ימי ראשית העיר.
* אווירה היסטורית: הרחוב משמר את האווירה ההיסטורית של נווה צדק, עם בתים לשימור, סמטאות צרות וסיפורים מהעבר.
רחוב שבזי: לב הפועם של אמנות, בוטיקים וקפה
רחוב שבזי, המפריד בין נווה צדק לשכונת שבזי (שכונה ותיקה של עולי תימן), הפך עם השנים לרחוב אופנתי ושוקק חיים, המהווה את מרכז התרבות והמסחר של האזור. הוא קרוי על שם גדול משוררי יהדות תימן, רבי שלום שבזי.
מאפיינים בולטים:
* מרכז סוזן דלל למחול ותיאטרון: אחד המוסדות המוכרים ביותר ברחוב שבזי, המושך אליו קהל רב ומכניס רוח אמנותית ותרבותית חיה לרחוב ולשכונה כולה.
* גלריות אמנות וחנויות מעצבים: הרחוב ידוע בריכוז גבוה של גלריות אמנות קטנות, בוטיקים של מעצבים ישראלים (ביגוד, תכשיטים, אבזור לבית), חנויות למתנות ומזכרות וספרים. הוא מושך אליו חובבי אמנות, עיצוב ואופנה.
* בתי קפה ומסעדות: לאורך הרחוב פזורים בתי קפה קטנים ומסעדות המציעים פינות ישיבה אינטימיות ואווירה נינוחה, המושכת אליהם מקומיים ותיירים כאחד.
* שקט מדומה ותוסס מבפנים: למרות היותו רחוב מרכזי ותיירותי, רבים מתארים את רחוב שבזי כבעל "שקט עדין, כמעט מהורהר", המנוגד להמולה של מרכז העיר. יחד עם זאת, הוא "רוחש חיים" עם אמנים עובדים בסטודיו, אנשים כותבים בבתי הקפה ומעצבים המציגים את עבודותיהם.
* היסטוריה של עולי תימן: רחוב שבזי הוא גם עדות חיה להיסטוריה של עולי תימן שהקימו את שכונת שבזי הסמוכה.
לסיכום, רחוב פינס ורחוב שבזי מייצגים יחד את הקסם הייחודי של נווה צדק: שילוב של נוסטלגיה חלוצית, אדריכלות מרשימה, אווירה אמנותית עכשווית, ומרכז תרבותי-מסחרי תוסס, כל זאת בלב אחת השכונות הציוריות והמבוקשות ביותר בתל אביב.

סוזן דלל (Suzanne Dellal) הייתה צעירה שגרה תקופה בישראל וניסתה לפתח קריירת ריקוד. היא נפטרה בשנת 1981 בגיל 25.
הקשר שלה לנווה צדק הוא באמצעות "מרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון", שנקרא על שמה. המרכז הוקם בשנת 1989 על ידי משפחתה מלונדון לזכרה, בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב-יפו וגורמים נוספים.
מרכז סוזן דלל ממוקם בלב שכונת נווה צדק ההיסטורית בתל אביב. המרכז הוקם במטרה לטפח, לקדם ולתמוך באמנות המחול העכשווי בישראל, והוא מהווה בית ללהקות מחול ישראליות ובינלאומיות (כמו להקת בת שבע ואנסמבל בת שבע). המתחם שבו שוכן המרכז שימש בעבר כקריית חינוך, וכלל בתי ספר ותיקים. המרכז תרם רבות לשיקום ופיתוח השכונה והפך אותה למוקד תרבותי ותיירותי.

חיים ניסים אמזלג (1828–1916) היה איש עסקים ומנהיג קהילתי יהודי חשוב בארץ ישראל במאה ה-19. הוא נולד בגיברלטר למשפחת סוחרים, עלה לארץ ישראל עם משפחתו ב-1834 והתיישב בירושלים, אך בהמשך עבר ליפו, שהייתה מרכז מסחרי חשוב באותה תקופה.
תרומתו הגדולה לעולם הציוני:
אמזלג היה דמות מפתח בהתפתחות היישוב היהודי בארץ ישראל, ובמיוחד בתקופה שקדמה לציונות המודרנית ועם תחילת פעולותיה. תרומתו באה לידי ביטוי בכמה מישורים:
* רכישת קרקעות ליישוב היהודי: הוא פעל נמרצות לרכישת קרקעות עבור יישובים יהודיים חקלאיים ושכונות חדשות. בין היתר, היה מעורב ברכישת אדמות "עיון קרא" לצורך הקמת ראשון לציון, וכן סייע בהקמת פתח תקווה ושכונת נווה צדק בתל אביב-יפו. הוא אף רשם על שמו חלק מהקרקעות כדי לעקוף את הצווים העות'מאניים שאסרו על התיישבות יהודית.
* מעורבות קונסולרית והגנה על יהודים: אמזלג שימש כסגן הקונסול של בריטניה ביפו משנת 1876, ובהמשך גם כקונסול פורטוגל בירושלים. מעמדו הדיפלומטי איפשר לו לסייע ליהודים רבים ביפו ובכלל, ולהגן עליהם במסגרת משטר הקפיטולציות (שבו קונסולים זרים היו אחראים משפטית על נתיני מדינותיהם). הוא השתמש בהשפעתו כדי להסיר או להחליש את ההגבלות העות'מאניות על עלייה יהודית לארץ ישראל.
* קידום יוזמות כלכליות ופיתוח: הוא היה מעורב בעסקים רבים, כולל בנקאות, סחר בינלאומי ופיתוח פרדסים מודרניים. הוא אף היה בין יוזמי הנחת מסילת הרכבת יפו-ירושלים. פעילותו זו תרמה לפיתוח הכלכלי והתשתיתי של הארץ, שהייתה חיונית להתפתחות היישוב היהודי.
* מנהיגות קהילתית וקידום חזון ההתיישבות: אמזלג היה ידיד אישי של משה מונטיפיורי והתארח אצלו בביקוריו בארץ. הוא היה מראשי הקהילה הספרדית ביפו ונשיא סניף "כל ישראל חברים" (כי"ח) בעיר. הוא היה בעל חזון של שיבה יהודית לציון ויישובה, ונפגש עם אישים נכבדים שביקשו לקדם מטרה זו.
למרות שמעמדו ירד לקראת סוף ימיו עם עליית הציונות הפוליטית והשפעתם הגוברת של יהודי אירופה, תרומתו של חיים אמזלג לפיתוח היישוב היהודי בארץ ישראל ולרכישת קרקעות עבורו הייתה משמעותית ומהווה נדבך חשוב בהיסטוריה הציונית.

דילוג לתוכן